Wiedza o społeczeństwie kl II i III
Przedmiotowe zasady oceniania z wiedzy o społeczeństwie
obowiązujące w roku szkolnym 2019/2020
I. Postanowienia wstępne
- Przedmiotowe zasady oceniania ma na celu wspieranie rozwoju intelektualnego i osobowościowego ucznia.
- Wymagania edukacyjne uwzględniają zapisy z „Podstawy programowej (...) kształcenia ogólnego (...)” z dnia 15.01.2009 r. (Dz.U. nr 4, poz.17), „Podstawy programowej kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum” (z dnia 30.01.2018 r. (Dz.U. 2018 poz. 467) oraz programów nauczania: Program nauczania przedmiotu wiedza o społeczeństwie w szkole ponadgimnazjalnej zakres podstawowy „W centrum uwagi”, „W centrum uwagi”. Program nauczania wiedzy o społeczeństwie dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Zakres rozszerzony oraz „W centrum uwagi”. Program nauczania wiedzy o społeczeństwie w zakresie podstawowym dla liceum ogólnokształcącego i technikum.
- Przedmiotowe zasady oceniania zgodne z zasadami oceniania zamieszczonymi w statucie szkoły.
II. Zasady oceniania
Wiedza o społeczeństwie jest przedmiotem interdyscyplinarnym, łączy ze sobą treści lekcji z codziennym życiem i bieżącymi wydarzeniami zachodzącymi w otaczającej nas rzeczywistości.
Sprawdzanie przydatności uzyskiwanej wiedzy i umiejętności następuje natychmiast, dlatego też na bieżące oceny składa się przede wszystkim ocenianie aktywności ucznia przejawiające się gotowością do udziału w zajęciach to jest:
- uczestnictwo w dyskusji,
- stawianie pytań,
- udzielanie odpowiedzi,
- formułowanie hipotez i problemów do dyskusji,
- wyciąganie i formułowanie wniosków,
- wyrażanie własnych poglądów,
- argumentowanie,
- posługiwanie się podręcznikiem,
- posługiwanie się aktami prawnymi,
- posługiwanie się danymi statystycznymi i innymi źródłami wiedzy, w tym szeroko rozumianym Internetem.
III. Narzędzia oceny na lekcjach wiedzy o społeczeństwie
- odpowiedź indywidualna, ustna,
- sprawdziany z działów programowych,
- prace pisemne na zadany temat,
- kartkówki,
- praca na lekcji indywidualna i grupowa,
- projekt uczniowski,
- relacja z bieżących wydarzeń politycznych i gospodarczych w skali krajowej i międzynarodowej,
IV. Formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów:
a) Odpowiedź ustna:
- obejmuje znajomość materiału z trzech ostatnich lekcji. Odpowiedź oceniana jest pod względem rzeczowości, prezentowania wypowiedzi i posługiwania się językiem przedmiotu, stosowania odpowiedniej argumentacji podczas dyskusji.
b) Sprawdzian:
- obejmuje określoną wcześniej partię materiału lub dział, zapowiedziany jest co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem i odpowiednią adnotacją w dzienniku. Prace klasowe są obowiązkowe. Pracą klasową poprzedza lekcja powtórzeniowa, utrwalająca poznane wiadomości. Nauczyciel zobowiązany jest do przedstawienia nacobezu do sprawdzianu.
c) Prace pisemne na zadany temat:
- w przypadku prac pisemnych ocenie podlegają: zrozumienie i realizacja tematu, zawartość merytoryczna, własne przemyślenia i opinie, poprawność językowa.
d) Kartkówka (10-15min.) – jest obowiązkowa i obejmuje materiał z ostatniej lekcji i nie wymaga wcześniejszego zapowiadania:
- o ilości kartkówek decyduje nauczyciel
- kartkówki zawierają materiał z jednej lekcji
e) Praca na lekcji indywidualna i grupowa, na ocenę pracy na lekcji składa się:
- przygotowanie do lekcji
- wysiłek, zaangażowanie i sumienność przy wykonywaniu ćwiczeń i poleceń nauczyciela na lekcji
- aktywność i kreatywność
- umiejętność pracy w zespole
- umiejętność kierowania pracą grupy.
f) Relacja z bieżących wydarzeń politycznych i gospodarczych w skali krajowej i międzynarodowej:
- uczeń ma obowiązek śledzenia bieżących wydarzeń politycznych, społecznych i gospodarczych , w wyznaczonym terminie prezentuje na forum klasy najważniejsze wydarzenia polityczne, społeczne i gospodarcze w skali krajowej i międzynarodowej.
g) Na końcową ocenę projektu wpływ mają następujące kryteria:
- zgodność z tematem
- zawartość merytoryczna, treść
- trafność dowodów i badań
- poprawność językowa (w tym słownictwo specjalistyczne),
- estetyka i staranność
- oryginalność
- wartość dydaktyczna i wychowawcza
- efekt artystyczny, atrakcyjność
- stopień zainteresowania odbiorców
- poprawność udzielanych wyjaśnień, odpowiedzi członków zespołu.
W przypadku sprawdzianów pisemnych przyjmuje się skalę punktową przeliczoną na oceny cyfrowe wg kryteriów:
Skala punktowa w przeliczeniu na procenty w przypadku pracy klasowej:
|
przedział procentowy |
ocena |
|
100% |
6 |
|
90% - 99% |
5 |
|
76% - 89% |
4 |
|
60% - 75% |
3 |
|
40% - 59% |
2 |
|
0% - 39 % |
1 |
V. Sposoby informowania uczniów :
- wszystkie oceny oparte o opracowane kryteria są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców;
- sprawdzone i ocenione sprawdziany uczeń otrzymuje do wglądu podczas lekcji;
- rodzice mogą się z nimi zapoznać w czasie zebrań i dni otwartych lub po ustaleniu z nauczycielem innego terminu. Rodzice mogą także wykonać kserokopie/zdjęcie prac swojego dziecka;
- ocenione sprawdziany nauczyciele przechowują do siedmiu dni po zakończeniu zajęć lekcyjnych w danym roku szkolnym;
- w ciągu dwóch pierwszych tygodni zajęć lekcyjnych nauczyciel przekazuje uczniom informacje o zasadach oceniania, sposobach sprawdzania osiągnięć i innych koniecznych wymaganiach.
VI. Formy poprawy oceny:
- nauczyciel oddaje sprawdzone prace pisemne w terminie dwóch tygodni. W przypadku kartkówek w terminie 7 dni;
- prace klasowe są obowiązkowe i jeśli uczeń opuścił prace klasowa z przyczyn losowych, powinien napisać ją w terminie dwutygodniowym od momentu przyjścia do szkoły;
- jeżeli uczeń otrzyma ocenę niedostateczną ze sprawdzianu ma obowiązek zdać materiał w terminie dwóch tygodni od momentu uzyskania informacji o wynikach sprawdzianu. W sytuacjach wyjątkowych w terminie uzgodnionym z nauczycielem;
- do dziennika obok oceny uzyskanej poprzednio ze sprawdzianu wpisuje się ocenę poprawioną. Nauczyciel uwzględnia tę wyższą;
- inne oceny uczeń może poprawiać wyłącznie za zgodą nauczyciela (termin i warunki poprawy określa nauczyciel);
- w przypadku nieobecności ucznia trwającej co najmniej tydzień – ma on prawo przez kolejne trzy dni do nadrabiania zaległości i nie odrabiania pisemnych prac domowych.
VII. Ocena uczniów z zaleceniami PPP
- nauczyciel obniża wymagania w zakresie wiedzy i umiejętności w stosunku do ucznia u którego stwierdzono deficyty rozwojowe i choroby uniemożliwiające sprostanie wymaganiom programowym, potwierdzone orzeczeniem Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub opinią lekarza-specjalisty.
- uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych mają prawo do poprawy ocen z danego przedmiotu w innych terminach, po uprzedniej konsultacji z nauczycielem współorganizującym kształcenie.
VIII. Ustalenia dodatkowe
- osiągnięte sukcesy na olimpiadach i konkursach przedmiotowych wpływają na podwyższenie oceny półrocznej lub rocznej;
- ocena półroczna i roczna nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych;
- uczeń ma prawo do zgłoszenia nieprzygotowania, musi to zrobić na początku zajęć, ilość nieprzygotowań w semestrze zależy od ilości lekcji wos w tygodniu (jedna lekcja – jedno nieprzygotowanie w semestrze), nie dotyczy prac klasowych, sprawdzianów;
- uczeń ma obowiązek prowadzenia zeszytu przedmiotowego. Zeszyt powinien być prowadzony systematycznie;
- aktywność na lekcji oceniana jest za pomocą „ plusów” (za trzy „plusy” uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą). Brak pracy na lekcji może skutkować otrzymaniem „minusa” (trzy „minusy” oznaczają ocenę niedostateczną);
- nauczyciel ma prawo do obniżenia oceny za pracę ucznia w przypadku stwierdzenia jej niesamodzielności, np.: ściąganie w czasie sprawdzianów lub innych samodzielnych prac na lekcji, w przypadku plagiatu nauczyciel odrzuca pracę;
- dopuszcza się w ocenianiu bieżącym i śródrocznym stosowanie skrótu BZ jako zaznaczenie nie napisanego sprawdzianu lub niewykonanie innego zadania podlegającego ocenie. Brak ocen z obowiązkowych sprawdzianów i zadań podlegających ocenie będzie traktowany jako brak postępu, co jest podstawą do ustalenia niższej oceny śródrocznej i rocznej. Jeżeli uczeń nie napisał sprawdzianu w wyznaczonym ponownie terminie, a był obecny w Szkole, otrzymuje ocenę niedostateczną.
IX. Proponowane kryteria ocen półrocznych i rocznych
Ocenę celującą (6) może otrzymać uczeń, który:
- wyróżnia się szeroką, samodzielnie zdobytą wiedzą, wybiegającą poza program nauczania wos
- posiadł umiejętność samodzielnego korzystania z różnych źródeł informacji
- samodzielnie formułuje wypowiedzi ustne i pisemne na określony temat, które są wzorowe pod względem merytorycznym, jak i językowym
- nie boi się wypowiadać własnych, nawet kontrowersyjnych opinii i sądów, które potrafi prawidłowo, przekonująco uzasadnić
- doskonale zna szeroką terminologię przedmiotową, swobodnie się nią posługuje
- wykazuje doskonałą orientację w aktualnej sytuacji politycznej, gospodarczej i społecznej Polski oraz w sytuacji międzynarodowej
- osiągnął sukces w konkursie lub olimpiadzie przedmiotowej
Ocenę bardzo dobrą (5) może otrzymać uczeń, który:
- opanował w pełnym stopniu wiadomości i umiejętności przewidziane programem nauczania
- sprawnie, samodzielnie posługuje się różnymi źródłami wiedzy
- rozumie i poprawnie stosuje poznaną terminologię
- samodzielnie formułuje wypowiedzi ustne i pisemne na określony temat, wykorzystując wiedzę zdobytą w szkole i poza nią
- umie współpracować w grupie
- aktywnie uczestniczy w lekcjach
Ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował całego materiału określonego programem nauczania, ale nie utrudnia mu to głębszego i pełniejszego poznania wiedzy podstawowej
- rozumie genezę, przebieg i skutki wielu zjawisk zachodzących we współczesnej Polsce i świecie
- rozumie podstawowe reguły i procedury życia politycznego i gospodarczego
- poprawnie posługuje się prostymi źródłami informacji
- wykonuje samodzielnie typowe zadania polegające na ocenianiu, selekcjonowaniu
wartościowaniu, uzasadnianiu
- umie formułować proste, typowe wypowiedzi ustne i pisemne
Ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który:
- opanował minimum wiadomości określonych programem nauczania
- potrafi formułować schematyczne wypowiedzi ustne i pisemne
- umie posługiwać się, często pod kierunkiem nauczyciela prostymi środkami dydaktycznymi wykorzystanymi na lekcji.
Ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, który:
- ma braki w wiadomościach, nie opanował także wszystkich umiejętności przewidzianych w programie, ale nie uniemożliwia mu to dalszego poznawania treści programowych w następnych etapach edukacji
- zadania i polecenia, które uczeń wykonuje, często przy znacznej pomocy nauczyciela, mają niewielki stopień trudności,
- zeszyt prowadzi niesystematycznie, nie wykonał wszystkich prac lekcyjnych i domowych.
Ocenę niedostateczną (1) może otrzymać uczeń, który:
- nie opanował wiadomości i umiejętności przewidzianych programem nauczania,
- nie potrafi, nawet przy znacznej pomocy nauczyciela, korzystać z prostych środków dydaktycznych,
- nie potrafi formułować nawet bardzo prostych wypowiedzi ustnych i pisemnych ponieważ nie zna i nie rozumie podstawowej terminologii stosowanej na lekcjach,
- nie prowadzi zeszytu.
Utworzono: 19 grudnia 2018, 08:31
Aktualizacja: 16 października 2019, 12:13