CLVI Liceum
Ogólnokształcące Integracyjne
Przy Łazienkach Królewskich w Warszawie
Zdjęcie tła 1
Zdjęcie tła 2
Zdjęcie tła 3
Zdjęcie tła 4
« Powrót do Przedmiotowe Systemy Oceniania

Wiedza o społeczeństwie kl II i III

 

Przedmiotowe zasady oceniania z wiedzy o społeczeństwie

obowiązujące w roku szkolnym 2019/2020

 

I. Postanowienia wstępne

  • Przedmiotowe zasady oceniania ma na celu wspieranie rozwoju intelektualnego i osobowościowego ucznia.
  • Wymagania edukacyjne uwzględniają zapisy z „Podstawy programowej (...) kształcenia ogólnego (...)” z dnia 15.01.2009 r. (Dz.U. nr 4, poz.17), „Podstawy programowej kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum” (z dnia 30.01.2018 r. (Dz.U. 2018 poz. 467) oraz programów nauczania: Program nauczania przedmiotu wiedza o społeczeństwie w szkole ponadgimnazjalnej zakres podstawowy „W centrum uwagi”, „W centrum uwagi”. Program nauczania wiedzy o społeczeństwie dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Zakres rozszerzony oraz „W centrum uwagi”. Program nauczania wiedzy o społeczeństwie w zakresie podstawowym dla liceum ogólnokształcącego i technikum.
  •  Przedmiotowe zasady oceniania zgodne z zasadami oceniania zamieszczonymi w statucie szkoły.

 

II. Zasady oceniania

Wiedza o społeczeństwie jest przedmiotem interdyscyplinarnym, łączy ze sobą treści lekcji z codziennym życiem i bieżącymi wydarzeniami zachodzącymi w otaczającej nas rzeczywistości.

Sprawdzanie przydatności uzyskiwanej wiedzy i umiejętności następuje natychmiast, dlatego też na bieżące oceny składa się przede wszystkim ocenianie aktywności ucznia przejawiające się gotowością do udziału w zajęciach to jest:

  • uczestnictwo w dyskusji,
  • stawianie pytań,
  • udzielanie odpowiedzi,
  • formułowanie hipotez i problemów do dyskusji,
  • wyciąganie i formułowanie wniosków,
  • wyrażanie własnych poglądów,
  • argumentowanie,
  • posługiwanie się podręcznikiem,
  • posługiwanie się aktami prawnymi,
  • posługiwanie się danymi statystycznymi i innymi źródłami wiedzy, w tym szeroko rozumianym Internetem.

 

III. Narzędzia oceny na lekcjach wiedzy o społeczeństwie

 

  • odpowiedź indywidualna, ustna,
  • sprawdziany z działów programowych,
  • prace pisemne  na zadany temat,
  • kartkówki,
  • praca na lekcji indywidualna i grupowa,
  • projekt uczniowski,
  • relacja z bieżących wydarzeń politycznych i gospodarczych w skali krajowej i międzynarodowej,

 

IV. Formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów:

 

a)  Odpowiedź ustna:

  • obejmuje znajomość materiału z trzech  ostatnich lekcji. Odpowiedź oceniana  jest pod względem rzeczowości, prezentowania wypowiedzi i posługiwania się językiem  przedmiotu, stosowania odpowiedniej argumentacji podczas dyskusji.

 

b) Sprawdzian:

  •  obejmuje określoną wcześniej partię materiału lub dział, zapowiedziany jest co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem i odpowiednią adnotacją w dzienniku. Prace klasowe są obowiązkowe. Pracą klasową poprzedza lekcja powtórzeniowa, utrwalająca poznane wiadomości. Nauczyciel zobowiązany jest do przedstawienia nacobezu do sprawdzianu.

 

c) Prace pisemne na zadany temat:

  • w przypadku prac pisemnych ocenie podlegają: zrozumienie i realizacja tematu, zawartość merytoryczna, własne przemyślenia i opinie, poprawność językowa.

 

d) Kartkówka (10-15min.) – jest obowiązkowa i obejmuje materiał z ostatniej lekcji i nie wymaga wcześniejszego zapowiadania:

  • o ilości kartkówek decyduje nauczyciel
  • kartkówki zawierają materiał z jednej  lekcji

 

e) Praca na lekcji indywidualna i grupowa, na ocenę pracy na lekcji składa się:

  • przygotowanie do lekcji
  • wysiłek, zaangażowanie i sumienność przy wykonywaniu ćwiczeń i poleceń nauczyciela na lekcji
  • aktywność i kreatywność
  • umiejętność pracy w zespole
  • umiejętność kierowania pracą grupy.

 

f) Relacja z bieżących wydarzeń politycznych i gospodarczych w skali krajowej i międzynarodowej:

  • uczeń ma obowiązek śledzenia bieżących wydarzeń politycznych, społecznych i gospodarczych , w wyznaczonym terminie prezentuje na forum klasy najważniejsze wydarzenia polityczne, społeczne i gospodarcze w skali krajowej i międzynarodowej.

 

g) Na końcową ocenę projektu wpływ mają następujące kryteria:

  • zgodność z tematem
  • zawartość merytoryczna, treść
  • trafność dowodów i badań
  • poprawność językowa (w tym słownictwo specjalistyczne),
  • estetyka i staranność
  • oryginalność
  • wartość dydaktyczna i wychowawcza
  • efekt artystyczny, atrakcyjność
  • stopień zainteresowania odbiorców
  • poprawność udzielanych wyjaśnień, odpowiedzi członków zespołu.

 

  W przypadku sprawdzianów pisemnych przyjmuje się skalę punktową przeliczoną na oceny  cyfrowe wg kryteriów:

        Skala punktowa w przeliczeniu na procenty w przypadku pracy klasowej:

przedział procentowy

ocena

100%

6

90% - 99%

5

76% - 89% 

4

60% - 75% 

3

40% - 59% 

2

0% - 39 %

1

 

 

 

 

 

 

V. Sposoby informowania uczniów :

 

  • wszystkie oceny oparte o opracowane kryteria są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców;

 

  • sprawdzone i ocenione sprawdziany uczeń otrzymuje do wglądu podczas lekcji;

 

  • rodzice mogą się z nimi zapoznać w czasie zebrań i dni otwartych lub po ustaleniu z nauczycielem innego terminu. Rodzice mogą także wykonać kserokopie/zdjęcie prac swojego dziecka;

 

  • ocenione sprawdziany nauczyciele przechowują do siedmiu dni po zakończeniu zajęć lekcyjnych w danym roku szkolnym;

 

  • w ciągu dwóch pierwszych tygodni zajęć lekcyjnych nauczyciel przekazuje uczniom informacje o zasadach oceniania, sposobach sprawdzania osiągnięć i innych koniecznych wymaganiach.

 

VI. Formy poprawy oceny:

 

  • nauczyciel oddaje sprawdzone prace pisemne w terminie dwóch tygodni. W przypadku kartkówek w terminie 7 dni;

 

  • prace klasowe są obowiązkowe i jeśli uczeń opuścił prace klasowa z przyczyn losowych, powinien napisać ją w terminie dwutygodniowym od momentu przyjścia do szkoły; 

 

  • jeżeli uczeń otrzyma ocenę niedostateczną ze sprawdzianu ma obowiązek zdać materiał w terminie dwóch tygodni od momentu uzyskania informacji o wynikach sprawdzianu. W sytuacjach wyjątkowych w terminie uzgodnionym z nauczycielem;

 

  • do dziennika obok oceny uzyskanej poprzednio ze sprawdzianu wpisuje się ocenę poprawioną. Nauczyciel uwzględnia tę wyższą;

 

  • inne oceny uczeń może poprawiać wyłącznie za zgodą nauczyciela (termin i warunki poprawy określa nauczyciel);

 

  • w przypadku nieobecności ucznia trwającej co najmniej tydzień – ma on prawo przez kolejne trzy dni do nadrabiania zaległości i nie odrabiania pisemnych prac domowych.

 

 

VII. Ocena uczniów z zaleceniami PPP

 

  • nauczyciel obniża wymagania w zakresie wiedzy i umiejętności w stosunku do ucznia u którego stwierdzono deficyty rozwojowe i choroby uniemożliwiające sprostanie wymaganiom programowym, potwierdzone orzeczeniem Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub opinią lekarza-specjalisty.

 

  • uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych mają prawo do poprawy ocen z danego przedmiotu w innych terminach, po uprzedniej konsultacji z nauczycielem współorganizującym kształcenie.

 

 

VIII. Ustalenia dodatkowe

 

- osiągnięte sukcesy na olimpiadach i konkursach przedmiotowych wpływają na podwyższenie oceny półrocznej lub rocznej;

 

- ocena półroczna i roczna nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych;

 

- uczeń ma prawo do zgłoszenia nieprzygotowania, musi to zrobić na początku zajęć, ilość nieprzygotowań w semestrze  zależy od ilości lekcji wos w tygodniu (jedna lekcja – jedno nieprzygotowanie w semestrze), nie dotyczy prac klasowych, sprawdzianów;

 

- uczeń ma obowiązek prowadzenia zeszytu przedmiotowego. Zeszyt powinien być prowadzony systematycznie;

 

- aktywność na lekcji oceniana jest  za pomocą „ plusów” (za trzy „plusy” uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą). Brak pracy na lekcji może skutkować otrzymaniem „minusa” (trzy „minusy” oznaczają ocenę niedostateczną);

 

- nauczyciel ma prawo do obniżenia oceny za pracę ucznia w przypadku stwierdzenia jej niesamodzielności, np.: ściąganie w czasie sprawdzianów lub innych samodzielnych prac na lekcji,  w przypadku plagiatu nauczyciel odrzuca pracę;

 

- dopuszcza się w ocenianiu bieżącym i śródrocznym stosowanie skrótu BZ jako zaznaczenie nie napisanego sprawdzianu lub niewykonanie innego zadania podlegającego ocenie. Brak ocen z obowiązkowych sprawdzianów i zadań podlegających ocenie będzie traktowany jako brak postępu, co jest podstawą do ustalenia niższej oceny śródrocznej i rocznej. Jeżeli uczeń nie napisał sprawdzianu w wyznaczonym ponownie terminie, a był obecny w Szkole, otrzymuje ocenę niedostateczną.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IX. Proponowane kryteria ocen półrocznych i rocznych

 

Ocenę celującą (6) może otrzymać uczeń, który:

  • wyróżnia się szeroką, samodzielnie zdobytą wiedzą, wybiegającą poza program nauczania wos
  • posiadł umiejętność samodzielnego korzystania z różnych źródeł informacji
  • samodzielnie formułuje wypowiedzi ustne i pisemne na określony temat, które są wzorowe pod względem merytorycznym, jak i językowym
  • nie boi się wypowiadać własnych, nawet kontrowersyjnych opinii i sądów, które potrafi prawidłowo, przekonująco uzasadnić
  • doskonale zna szeroką terminologię przedmiotową, swobodnie się nią posługuje
  • wykazuje doskonałą orientację w aktualnej sytuacji politycznej, gospodarczej i społecznej Polski   oraz w sytuacji międzynarodowej
  • osiągnął sukces w konkursie lub olimpiadzie przedmiotowej

 

Ocenę bardzo dobrą (5) może otrzymać uczeń, który:

  • opanował w pełnym stopniu wiadomości i umiejętności przewidziane programem nauczania
  • sprawnie, samodzielnie posługuje się różnymi źródłami wiedzy
  • rozumie i poprawnie stosuje poznaną terminologię
  • samodzielnie formułuje wypowiedzi ustne i pisemne na określony temat, wykorzystując wiedzę  zdobytą w szkole i poza nią
  • umie współpracować w grupie
  • aktywnie uczestniczy w lekcjach

 

Ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który:

  • nie opanował całego materiału określonego programem nauczania, ale nie utrudnia mu to głębszego i pełniejszego poznania wiedzy podstawowej
  • rozumie genezę, przebieg i skutki wielu zjawisk zachodzących we współczesnej Polsce i świecie
  • rozumie podstawowe reguły i procedury życia politycznego i gospodarczego
  • poprawnie posługuje się prostymi źródłami informacji
  • wykonuje samodzielnie typowe zadania polegające na ocenianiu, selekcjonowaniu

       wartościowaniu, uzasadnianiu

  • umie formułować proste, typowe wypowiedzi ustne i pisemne

 

Ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który:

  • opanował minimum wiadomości określonych programem nauczania
  • potrafi formułować schematyczne wypowiedzi ustne i pisemne
  • umie posługiwać się, często pod kierunkiem nauczyciela prostymi środkami dydaktycznymi wykorzystanymi na lekcji.

 

Ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, który:

  • ma braki w wiadomościach, nie opanował także wszystkich umiejętności przewidzianych  w   programie, ale nie uniemożliwia mu to dalszego poznawania treści programowych w następnych  etapach edukacji
  • zadania i polecenia, które uczeń wykonuje, często przy znacznej pomocy nauczyciela, mają niewielki  stopień trudności,
  • zeszyt  prowadzi niesystematycznie, nie wykonał wszystkich prac lekcyjnych i domowych.

 

Ocenę niedostateczną (1) może otrzymać uczeń, który:

  • nie opanował wiadomości i umiejętności przewidzianych programem nauczania,
  • nie potrafi, nawet przy znacznej pomocy nauczyciela, korzystać z prostych środków dydaktycznych,
  • nie potrafi formułować nawet bardzo prostych wypowiedzi ustnych i pisemnych ponieważ nie zna i  nie rozumie podstawowej terminologii stosowanej na lekcjach,
  • nie prowadzi zeszytu.

 

 

 

 

Utworzono:  19 grudnia 2018, 08:31
Aktualizacja:  16 października 2019, 12:13
Wychowanie, jeżeli nie jest wzorem i miłością, nie jest wychowaniem

J.H. Pestalozzi