Polityka antykorupcyjna
Załącznik
do Kodeksu Etyki
CLVI Liceum Ogólnokształcącego Integracyjnego "Przy Łazienkach Królewskich" w Warszawie
POLITYKA ANTYKORUPCYJNA
CLVI Liceum Ogólnokształcącego Integracyjnego „Przy Łazienkach Królewskich” w Warszawie
Rozdział 1
DEFINICJE
§ 1. Ilekroć w Polityce antykorupcyjnej jest mowa o:
- Pracodawcy – rozumie się przez to CLVI Liceum Ogólnokształcące Integracyjne „Przy Łazienkach Królewskich” w Warszawie;
- Pracowniku – rozumie się przez to każdą osobę fizyczną świadczącą pracę w liceum, bez względu na rodzaj zawartej umowy o pracę i zajmowane stanowisko;
- Dyrektorze – rozumie się przez to dyrektora CLVI Liceum Ogólnokształcące Integracyjne „Przy Łazienkach Królewskich” w Warszawie;
- Liceum – rozumie się przez to CLVI Liceum Ogólnokształcące Integracyjne „Przy Łazienkach Królewskich” w Warszawie;
- Decyzji kierowniczej – rozumie się przez to decyzję podejmowaną przez Dyrektora w oparciu o przepisy prawa oświatowego, np. zwolnienie z lekcji wychowania fizycznego, decyzje o przyznaniu nauczania indywidualnego lub zindywidualizowanej ścieżki kształcenia itp.
Rozdział 2
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 2. 1. Polityka korupcyjna CLVI Liceum Ogólnokształcącego Integracyjnego „Przy Łazienkach Królewskich” w Warszawie, zwana dalej polityką antykorupcyjną, wyznacza standardy postępowania pracowników szkoły w związku z wykonywaniem przez nich zadań.
- Normy polityki antykorupcyjnej naruszają pracownicy, którzy swoim postępowaniem, zarówno w miejscu pracy, jak i poza nim, stwarzają ryzyko utraty zaufania niezbędnego do wykonywania zadań publicznych.
- Pracownik obowiązany jest do przestrzegania przepisów polityki antykorupcyjnej.
Rozdział 3
POLITYKA GOŚCINNOŚCI
§ 4. 1. Zabrania się, z wyjątkiem o którym mowa w ust. 2, przyjmowania korzyści (m.in.: upominków, świadczeń, dowodów wdzięczności) od wszelkich osób i podmiotów, których sprawy są załatwiane w Liceum. Dotyczy to w szczególności:
- osób i podmiotów starających się o wydanie decyzji administracyjnej, decyzji kierowniczej, dokumentów, zaświadczeń – pracownik nie przyjmuje żadnych dowodów wdzięczności przed złożeniem wniosku, w trakcie załatwiania sprawy ani po jej zakończeniu;
- wykonawców starających się lub mogących się starać o zamówienie publiczne;
- uczniów i ich rodziców/opiekunów prawnych, którzy kontaktują się z Liceum w sprawach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
- podwładnych.
- Dopuszcza się możliwość przyjęcia przez pracownika:
- okazjonalnie kwiatów lub produktów spożywczych o krótkim terminie przydatności, o nieznacznej wartości – do 100 zł, zwłaszcza z okazji Dnia Edukacji, zakończenia roku szkolnego, ukończenia szkoły przez ucznia;
- materiałów promocyjnych lub informacyjnych przekazywanych przez interesantów lub otrzymywanych wraz z materiałami szkoleniowymi, powszechnie przekazywanych w formie reklamy i promocji (rozumianych jako przedmioty reklamowe przeznaczone do bezpłatnej dystrybucji opatrzone znakiem, tekstem lub grafiką jednoznacznie kojarzącą się z promowaną instytucją lub firmą);
- prezentów (m.in. książek, materiałów biurowych, piśmiennych itp.) otrzymanych w związku z uczestnictwem w oficjalnych służbowych uroczystościach.
- Wartość otrzymanej korzyści majątkowej szacuje się na podstawie średniej ceny rynkowej takiej samej lub podobnej rzeczy.
- W sytuacji otrzymania korzyści o wartości przekraczającej 100 zł:
- Pracownik niezwłocznie powiadamia o tym fakcie bezpośredniego przełożonego;
- Pracownik podejmuje działania mające na celu dokonanie zwrotu przekazanej korzyści;
- w przypadku braku możliwości zwrotu lub w sytuacji, w której dokonanie zwrotu byłoby nietaktowne lub wiązałoby się z poniesieniem znacznych kosztów, korzyść przekazywana jest na cele charytatywne; załącznik nr 2
- Dyrektor sporządza protokół przekazania;
- o ile jest to możliwe pracownik informuje darczyńcę, że przekazana korzyść zostanie przekazana na cele charytatywne;
- dopuszcza się zatrzymanie prezentów mających charakter przedmiotów osobistego użytku, otrzymanych w związku z uroczystością szkolną.
§ 5. Pracownik uprzejmie, ale stanowczo odmawia przyjęcia od wszelkich klientów i interesariuszy szkoły zaproszeń na zamknięte lub biletowane imprezy (m.in. rozrywkowe, kulturalne, sportowe), nieformalne spotkania, jeśli mogłoby to wywołać wątpliwości co do zachowania bezstronności i obiektywizmu.
Rozdział 4
WYKAZ STANOWISK I CZYNNOŚCI NARAŻONYCH NA ZWIĘKSZONE PRAWDOPODOBIEŃSTWO WYSTĘPOWANIA RYZYKA NADUŻYĆ
§ 6. 1.Do stanowisk szczególnie narażonych na ryzyko korupcji należą:
- dyrektor;
- wicedyrektor;
- Wykaz stanowisk uwzględniających stanowiska z określonym czynnikiem „zagrożenie korupcyjne”:
- Kierownik gospodarczy;
- Sekretarz szkoły;
- Nauczyciel, który jest przewodniczącym komisji rekrutacyjnej;
- Nauczyciele przedmiotowi;
- Nauczyciele, którzy pracują w komisjach dotyczących zamówień publicznych.
- Do czynności szczególnie narażonych na ryzyko korupcji należą:
- odbiór i rozliczenie prac wynikających z zawartych umów;
- udział w komisjach przetargowych, konkursowych, zespołach doraźnych;
- przygotowywanie decyzji administracyjnych i kierowniczych;
- bezpośrednia obsługa osób trzecich;
- klasyfikowanie i promowanie uczniów;
- udział w przygotowaniu i przeprowadzeniu egzaminu maturalnego;
- udział w pracach komisji rekrutacyjnej (nabór uczniów do klas pierwszych);
- przyjmowanie uczniów do Liceum w trakcie trwania roku szkolnego;
- przenoszenie uczniów Liceum miedzy oddziałami.
- Dyrektor Liceum dokonuje okresowej raz w roku aktualizacji obszarów szczególnie podatnych na występowanie nadużyć oraz wykazu stanowisk i czynności narażonych na zwiększone prawdopodobieństwo wystąpienia nadużyć, w tym korupcji.
Rozdział 5
ZASADY KONTAKTU Z INTERESANTEM
§ 7. 1. Każdy Pracownik zobowiązany jest do przestrzegania standardów obsługi interesanta.
- Dla zachowania transparentności i bezstronności w szczególności należy pamiętać, że:
- pracownik w bezpośrednich relacjach z interesantem utrzymuje wyłącznie kontakty służbowe, pozostając w roli urzędnika realizującego ustawowe zadania w sposób określony przepisami i wewnętrznymi procedurami, nie może wykorzystywać swojej pozycji do osiągania korzyści majątkowych lub osobistych;
- pracownik zachowuje się względem klienta w sposób nie dający podstawy do uznania tego zachowania za nakłanianie lub namawianie do wręczenia korzyści majątkowej lub osobistej;
- pracownik zapewnia poufność przetwarzanym informacjom;
- w pomieszczeniu, w którym wykonywane są czynności służbowe, nie pozostawia się interesanta samego;
- spotkania z klientami odbywają się w godzinach pracy oraz w pomieszczeniach służbowych;
- ustalenie terminu i miejsca spotkania innego niż określony wyżej wymaga każdorazowo uzyskania akceptacji bezpośredniego przełożonego;
- kontakt z klientem za pomocą środków komunikacji takich jak mail, faks, telefon odbywa się wyłącznie przy użyciu służbowych urządzeń, a w kontakcie z rodzicami/opiekunami prawnymi uczniów przy użyciu maila w dzienniku elektronicznym.
Rozdział 6
ZASADY INFORMOWANIA O KONFLIKCIE INTERESÓW
§ 8. Przy rozpatrywaniu spraw pracownik jest zobowiązany do bieżącej oceny możliwości zaistnienia konfliktu interesów – jeżeli uzna, że może on zaistnieć zobowiązany jest niezwłocznie powiadomić o tym bezpośredniego przełożonego.
Rozdział 7
PROCEDURA ZGŁASZANIA NIEPRAWIDŁOWOŚCI I NADUŻYĆ, W TYM KORUPCJI
§ 9. 1. Pracownik zobowiązany jest do informowania przełożonych o wszystkich nieprawidłowościach i nadużyciach, które mogą stanowić naruszenie prawa.
- W sytuacji gdy osoba, wobec której wykonywane są czynności służbowe, podejmuje działania wskazujące na zamiar wręczenia korzyści majątkowej lub osobistej pracownikowi, bądź złożenia obietnicy takiej korzyści, pracownik:
- informuje osobę, że jej zachowanie może spełniać znamiona przestępstwa określonego kodeksem karnym;
- nie opuszczając miejsca zdarzenia, informuje telefonicznie, elektronicznie lub za pośrednictwem innego pracownika bezpośredniego przełożonego o zaistniałej sytuacji;
- sporządza notatkę służbową dokumentującą przebieg zdarzenia.
- W przypadku, gdy pracownik jest w posiadaniu informacji lub ma uzasadnione przekonanie o możliwości wystąpienia nieprawidłowości lub nadużycia, zobowiązany jest do:
- przekazania informacji w udokumentowanej formie pracodawcy;
- jeśli okoliczności dotyczą bezpośredniego przełożonego, pracownik powiadamia, z pominięciem drogi służbowej, Pełnomocnika Prezydenta m.st. Warszawy ds.etyki i polityki antykorupcyjnej:
- za pośrednictwem poczty elektronicznej: uczciwyurzada@um.warszawa.pl
- na adres korespondencyjny: Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. etyki i polityki antykorupcyjnej, Plac Bankowy3/5, 00-950 Warszawa z dopiskiem: „Do rąk własnych”.
- Zgłoszenie zdarzenia, które budzi wątpliwości pod względem przestrzegania przepisów antykorupcyjnych powinno:
- być w formie pisemnej;
- zawierać datę wystąpienia zdarzenia o znamionach korupcyjnych;
- zawierać opis zdarzenia/sytuacji; informacje powinny zawierać jak najwięcej konkretnych szczegółów;
- wskazywać nazwę podmiotu lub osobę, która uczestniczyła w zdarzeniu;
- być w miarę możliwości skonstruowane zgodnie z regułą siedmiu pytań: co? gdzie? kiedy? jaki sposób? dlaczego? jakimi środkami? kto?
- Osoba zgłaszająca, jeśli ma możliwość pozyskania materiału dowodowego potwierdzającego zdarzenie, powinna go zabezpieczyć lub dołączyć do zgłoszenia.
- W celu rozpatrzenia zgłoszenia Dyrektor Liceum może powołać komisję ds. rozpatrywania zgłoszeń nadużyć, w tym korupcji, zwaną dalej komisją, w skład której wchodzą:
- reprezentant pracowników,
- reprezentant związku zawodowego wskazany przez pracownika,
- reprezentant dyrektora szkoły.
- Postępowanie w sprawie zgłoszenia prowadzone przez Dyrektora lub komisję ma charakter poufny, z zastrzeżeniem przypadków określonych prawem.
- Dyrektor lub komisja po przeprowadzeniu postępowania w sprawie zgłoszenia podejmują decyzję co do jego zasadności.
- W razie uznania zgłoszenia za zasadne, Dyrektor Liceum podejmuje decyzję co do konsekwencji służbowych i prawnych wobec pracownika, biorąc pod uwagę propozycję kary sformułowaną przez komisję, o ile taka została w sprawie powołana.
- Pracami komisji kieruje przewodniczący wybrany na pierwszym posiedzeniu komisji.
- Komisja jest upoważniona do przeglądania dokumentów, wysłuchania stron i świadków zdarzeń opisanych w zgłoszeniu.
- Komisja przeprowadza postępowanie wyjaśniające w terminie 14 roboczych dni od jej powołania i przekazuje Dyrektorowi protokół z prac w terminie 7 dni roboczych od zakończenia postępowania.
- W przypadkach wymagających wysłuchania większej liczby świadków, termin postępowania i termin przekazania protokołu mogą zostać wydłużone do 14 dni roboczych.
- Pracownik składający celowo nieprawdziwe zgłoszenie o nadużyciu poniesie tego konsekwencje dyscyplinarne.
- Na zgłoszenia anonimowe nie będzie udzielana odpowiedź zwrotna co do sposobu rozpatrzenia sprawy.
- W prowadzonych postępowaniach wyjaśniających zgłoszenia anonimowe, których nie można zweryfikować w oparciu o posiadaną dokumentację oraz oświadczenia wskazanych w zgłoszeniu nadużycia pracowników, w szczególności mające charakter pomówień, nie będą rozpatrywane.
Rozdział 8
OBSZARY SZCZEGÓLNIE PODATNE NA WYSTĘPOWANIE NADUŻYĆ WRAZ Z RODZAJAMI RYZYK KORUPCYJNYCH ORAZ ZALECANYMI DO STOSOWANIA MECHANIZMAMI KONTROLNYMI
§ 10. 1. Czynności podejmowane w obszarach podatnych na nadużycia:
- organizacja uroczystości, imprez i wydarzeń, zebrań;
- pomoc materialna dla uczniów, przyznanie stypendium szkolnego;
- przyznanie dodatków motywacyjnych dla nauczycieli;
- przyznanie nagród dyrektora;
- ocena pracy i awans zawodowy nauczycieli;
- realizacja świadczeń z ZFŚS;
- wydawanie decyzji administracyjnych, opinii;
- procedura naboru wewnętrznego w Liceum;
- motywowanie pracowników administracji i obsługi;
- rekrutacja uczniów dl klas pierwszych;
- udzielanie zamówień publicznych, których wartość nie przekracza równowartości kwoty 30 tys. Euro;
- kontakt z klientem zewnętrznym, m.in. zawieranie umów, najem pomieszczeń, itp.
- Rodzaje ryzyk korupcyjnych:
- nielegalne (wykraczające poza symboliczne) dowody wdzięczności – korzyści majątkowe, w tym pieniężne;
- zamierzone niedopełnienie obowiązków;
- przekroczenie uprawnień, także w zakresie dysponowania środkami budżetowymi;
- stronniczość, nierówne traktowanie osób dla korzyści własnej;
- nepotyzm;
- płatna protekcja;
- konflikt interesów – faworyzowaniem konkretnego dostawcy, kontrahenta.
- Działania podjęte/zalecane do stosowania – mechanizmy kontrolne:
- zapoznanie pracowników z kodeksem etyki i polityką antykorupcyjną oraz pisemne oświadczenie pracowników o ich przestrzeganiu;
- stosowanie zewnętrznych i wewnętrznych regulacji: przepisów prawa, procedur, regulaminów i nadzór nad ich przestrzeganiem;
- prawidłowe dokumentowanie działań podejmowanych w obszarach szczególnie podatnych na występowanie nadużyć;
- zabezpieczanie dokumentów;
- przechowywanie dokumentów zawierających dane osobowe wrażliwe zgodnie ze stosownymi przepisami;
- upoważnienia do przetwarzania danych osobowych nadawane pracownikom;
- przestrzeganie obowiązujących przepisów prawa, procedur i przyjętych standardów w procesie realizacji zamówień publicznych;
- stosowanie zasady „dwóch par oczu”;
- kontrola zarządcza – nadzór nad przestrzeganiem obowiązujących procedur, szacowanie ryzyk.
Rozdział 9
ZASADA BRAKU TOLERANCJI DLA NADUŻYĆ
§ 11. 1. W Liceum podejmuje się aktywne działania w celu zapobiegania i wykrywania wszelkich form nieprawidłowości i nadużyć.
- W Liceum zapewnia się warunki do podnoszenia wiedzy i świadomości pracowników w zakresie zagrożeń korupcyjnych poprzez dostęp do szkoleń i materiałów szkoleniowych.
- Pracownicy zgłaszają zaistniałe przypadki nadużyć zgodnie z procedurą i aktywnie działają na rzecz eliminacji podobnych przypadków w przyszłości.
Rozdział 10
ODPOWIEDZIALNOŚĆ
§ 12. Pracownik ponosi odpowiedzialność pracowniczą za naruszenie zasad Polityki antykorupcyjnej.
- Pracownicy składają pisemne oświadczenie, że zapoznali się z Polityką Antykorupcyjną. Załącznik nr 3
Załącznik nr 2
do Polityki Antykorupcyjnej CLVI LO
………………………………………………………….
Nazwa komórki organizacyjnej Urzędu m.st. Warszawy
DEKLARACJA KORZYŚCI
Ja, niżej podpisany (-na), działając zgodnie z przepisami Polityki Antykorupcyjnej CLVI LO oświadczam, że otrzymałem(-am) korzyść o wartości przekraczającej 100 zł
- Imię i nazwisko zgłaszającego:
…………………………………………………………………………………………………
- Stanowisko zgłaszającego:
…………………………………………………………………………………………………
- Data otrzymania korzyści:
…………………………………………………………………………………………………
- Imię i nazwisko darczyńcy, nazwa firmy (instytucji, organizacji itp.):
…………………………………………………………………………………………………
- Opis korzyści:
…………………………………………………………………………………………………
- Szacunkowa wartość otrzymanej korzyści:
…………………………………………………………………………………………………
- Okoliczności otrzymania korzyści:
…………………………………………………………………………………………………
- Postanowienia co do sposobu postępowania z korzyścią:
…………………………………………………………………………………………………
- Uwagi
……………………………………………………………………………………………...........
……………………. ..………………………
Data Podpis zgłaszającego
............................... ………………………….
Data Podpis bezpośredniego przełożonego
Załącznik nr 3
do Polityki Antykorupcyjnej CLVI LO
…………………………………
Imię i nazwisko pracownika
…………………………………..
Komórka organizacyjna
OŚWIADCZENIE
Oświadczam, że zapoznałem/am się i będę przestrzegał/a postanowień Polityki Antykorupcyjnej CLVI Liceum Ogólnokształcącego Integracyjnego „Przy Łazienkach Królewskich” w Warszawie.
Jestem świadomy/a odpowiedzialności pracowniczej w przypadku naruszenia zasad określonych w Polityki Antykorupcyjnej CLVI Liceum Ogólnokształcącego Integracyjnego „Przy Łazienkach Królewskich” w Warszawie oraz odpowiedzialności karnej wynikającej z przepisów prawa powszechnie obowiązującego.
Warszawa, dnia …………………. ....………………………………..
podpis pracownika
Utworzono: 10 grudnia 2019, 19:15
Aktualizacja: 10 grudnia 2019, 19:20