CLVI Liceum
Ogólnokształcące Integracyjne
Przy Łazienkach Królewskich w Warszawie
Zdjęcie tła 1
Zdjęcie tła 2
Zdjęcie tła 3
Zdjęcie tła 4
« Powrót do Przedmiotowe Systemy Oceniania

Wiedza o społeczeństwie kl I

Przedmiotowe zasady oceniania z wiedzy o społeczeństwie- klasy I

obowiązujące w roku szkolnym 2019/2020

 

I. Postanowienia wstępne

  • PZO ma na celu wspieranie rozwoju intelektualnego i osobowościowego ucznia.
  • Wymagania edukacyjne uwzględniają zapisy z „Podstawy programowej (...) kształcenia ogólnego (...)” z dnia 15.01.2009 r. (Dz.U. nr 4, poz.17), „Podstawy programowej kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum” (z dnia 30.01.2018 r. (Dz.U. 2018 poz. 467) oraz programem nauczania "W centrum uwagi"
  • Zasady PZO są zgodne z zasadami oceniania zamieszczonymi w statucie szkoły.

 

II. Zasady oceniania

Wiedza o społeczeństwie jest przedmiotem interdyscyplinarnym, łączy ze sobą treści lekcji z codziennym życiem i bieżącymi wydarzeniami zachodzącymi w otaczającej nas rzeczywistości.

Sprawdzanie przydatności uzyskiwanej wiedzy i umiejętności następuje natychmiast, dlatego też na bieżące oceny składa się przede wszystkim ocenianie aktywności ucznia przejawiające się gotowością do udziału w zajęciach to jest:

 

  • uczestnictwo w dyskusji
  • stawianie pytań
  • udzielanie odpowiedzi
  • formułowanie hipotez i problemów do dyskusji
  • wyciąganie i formułowanie wniosków
  • wyrażanie własnych poglądów
  • argumentowanie
  • posługiwanie się podręcznikiem
  • posługiwanie się aktami prawnymi,
  • posługiwanie się danymi statystycznymi i innymi źródłami wiedzy, w tym szeroko rozumianym Internetem.

 

III. Narzędzia oceny na lekcjach wiedzy o społeczeństwie

 

  • sprawdziany z działów programowych
  • prace pisemne  na zadany temat
  • kartkówki
  • odpowiedź ustna
  • aktywność na lekcji
  • praca na lekcji indywidualna i grupowa
  • projekt uczniowski
  • relacja z bieżących wydarzeń politycznych i gospodarczych w skali krajowej i międzynarodowej

 

IV. Formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów:

a) Kartkówki i sprawdziany działowe:

  •  obejmują określoną wcześniej partię materiału (w przypadku kartkówki nauczyciel podaje  tematy wchodzące w zakres materiału, od jednego do trzech) lub dział, zapowiedziany jest co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem i odpowiednią adnotacją w dzienniku. Prace klasowe są obowiązkowe i jeśli uczeń opuścił prace klasowa z przyczyn losowych, powinien napisać ją w terminie dwutygodniowym od momentu przyjścia do szkoły. W przypadku nienapisania sprawdzianu lub kartkówki w dzienniku figuruje BZ(brak zadania) co wpływa na ocenę końcową. W przypadku nie zaliczenia nieobecności w umówionym terminie, uczeń uzyskuje ocenę niedostateczną.  Każdą pracą klasową, z której uczeń otrzymał ocenę niedostateczną lub dopuszczającą, może poprawić w terminie uzgodnionym z nauczycielem. W dzienniku umieszczane są obie oceny.  Sprawdziany ucznia oddawane są w terminie 2 tygodni. Sprawdzian poprzedza lekcja powtórzeniowa, utrwalająca poznane wiadomości.

 

b)  Praca na lekcji indywidualna i grupowa, na ocenę pracy na lekcji składa się:

•    przygotowanie do lekcji

•    wysiłek, zaangażowanie i sumienność przy wykonywaniu ćwiczeń i poleceń nauczyciela na lekcji

•    aktywność i kreatywność

•    umiejętność pracy w zespole

•    umiejętność kierowania pracą grupy

 

Aktywność na lekcji. Nauczyciel premiuje uczniów plusami lub może ukarać poprzez wstawienie do dziennika minusa. Trzy plusy liczone są jak ocena bdb, trzy minusy jako ocena niedostateczna.

 

c) Prace pisemne na zadany temat:

  • w przypadku prac pisemnych ocenie podlegają: zrozumienie i realizacja tematu, zawartość merytoryczna, własne przemyślenia i opinie, poprawność językowa

 

 

d) Kartkówka (10-15min.) – jest obowiązkowa i obejmuje materiał z od jednej do trzech lekcji. Kartkówka jest zapowiadana przez nauczyciela

  • o ilości kartkówek decyduje nauczyciel
  • oceny niedostateczne i dopuszczające można poprawiać jednorazowo podczas konsultacji. Do dziennika wpisywane są obie oceny

 

 

e) Relacja z bieżących wydarzeń politycznych i gospodarczych w skali krajowej i międzynarodowej:

  • uczeń ma obowiązek śledzenia bieżących wydarzeń politycznych, społecznych i gospodarczych , w wyznaczonym terminie prezentuje na forum klasy najważniejsze wydarzenia polityczne, społeczne i gospodarcze w skali krajowej i międzynarodowej

 

f) Na końcową ocenę projektu i referatów wpływ mają następujące kryteria:

  • zgodność z tematem
  • zawartość merytoryczna, treść
  • trafność dowodów i badań
  • poprawność językowa (w tym słownictwo specjalistyczne),
  • estetyka i staranność
  • oryginalność
  • wartość dydaktyczna i wychowawcza
  • efekt artystyczny, atrakcyjność
  • stopień zainteresowania odbiorców
  • poprawność udzielanych wyjaśnień, odpowiedzi członków zespołu

 

  W przypadku sprawdzianów pisemnych przyjmuje się skalę punktową przeliczoną na oceny  cyfrowe wg kryteriów:

        Skala punktowa w przeliczeniu na procenty w przypadku pracy klasowej:

przedział procentowy

ocena

100%

6

90% - 99%

5

76% - 89% 

4

60% - 75% 

3

40% - 59% 

2

0% - 39 %

1

 

 

 

 

V. Sposoby informowania uczniów :

 

  • wszystkie oceny oparte o opracowane kryteria są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców.
  • oceny są jawne dla uczniów i ich rodziców
  • sprawdzone i ocenione sprawdziany uczeń otrzymuje do wglądu podczas lekcji.
  • rodzice mogą się z nimi zapoznać w czasie zebrań i dni otwartych lub po ustaleniu z nauczycielem innego terminu. Rodzice mogą także wykonać kserokopie/zdjęcie prac swojego dziecka.
  • ocenione sprawdziany nauczyciele przechowują do siedmiu dni po zakończeniu zajęć lekcyjnych w danym roku szkolnym.
  • w ciągu dwóch pierwszych tygodni zajęć lekcyjnych nauczyciel przekazuje uczniom informacje o zasadach oceniania, sposobach sprawdzania osiągnięć i innych koniecznych wymaganiach

 

 

VI. Ustalenia dodatkowe

 

  • osiągnięte sukcesy na olimpiadach i konkursach przedmiotowych wpływają na podwyższenie oceny półrocznej lub rocznej
  • w stosunku do uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz specyficznych trudnościach w uczeniu się nauczyciel może obniżyć wymagania edukacyjne w porozumieniu z nauczycielem wspomagającym . Nauczyciel wspomagający bierze również udział w ocenianiu wysiłku i wkładu pracy ucznia o SPE i może mieć wpływ na wystawianą ocenę
  • ocena półroczna i roczna nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
  • uczeń ma prawo do zgłoszenia nieprzygotowania, musi to zrobić na początku zajęć, ilość nieprzygotowań w semestrze  zależy od ilości lekcji wos w tygodniu (jedna lekcja – jedno nieprzygotowanie w semestrze), nie dotyczy prac klasowych, sprawdzianów, zapowiedzianych kartkówek
  • uczeń ma obowiązek prowadzenia zeszytu przedmiotowego, w którym powinny znajdować się zapisy tematów, notatki, prace domowe. Zeszyt powinien być prowadzony systematycznie. W przypadku nieobecności ucznia w szkole, powinien go uzupełnić.
  • w przypadku niesamodzielnej pracy na kartkówce, sprawdzianie, gdy uczeń korzysta z niedozwolonych materiałów, bądź podpowiedzi innych uczniów otrzymuje ocenę niedostateczna oraz traci prawo do jej poprawienia.

 

 

 

 

Proponowane kryteria ocen półrocznych i rocznych

Ocenę celującą (6) może otrzymać uczeń, który:

  • wyróżnia się szeroką, samodzielnie zdobytą wiedzą, wybiegającą poza program nauczania wos
  • posiadł umiejętność samodzielnego korzystania z różnych źródeł informacji
  • samodzielnie formułuje wypowiedzi ustne i pisemne na określony temat, które są wzorowe pod względem merytorycznym, jak i językowym
  • nie boi się wypowiadać własnych, nawet kontrowersyjnych opinii i sądów, które potrafi prawidłowo, przekonująco uzasadnić
  • doskonale zna szeroką terminologię przedmiotową, swobodnie się nią posługuje
  • wykazuje doskonałą orientację w aktualnej sytuacji politycznej, gospodarczej i społecznej Polski   oraz w sytuacji międzynarodowej
  • osiągnął sukces w konkursie lub olimpiadzie przedmiotowej

 

Ocenę bardzo dobrą (5) może otrzymać uczeń, który:

  • opanował w pełnym stopniu wiadomości i umiejętności przewidziane programem nauczania
  • sprawnie, samodzielnie posługuje się różnymi źródłami wiedzy
  • rozumie i poprawnie stosuje poznaną terminologię
  • samodzielnie formułuje wypowiedzi ustne i pisemne na określony temat, wykorzystując wiedzę  zdobytą w szkole i poza nią
  • umie współpracować w grupie
  • aktywnie uczestniczy w lekcjach

 

 

 

Ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który:

  • nie opanował całego materiału określonego programem nauczania, ale nie utrudnia mu to

       głębszego i pełniejszego poznania wiedzy podstawowej

  • rozumie genezę, przebieg i skutki wielu zjawisk zachodzących we współczesnej Polsce i świecie
  • rozumie podstawowe reguły i procedury życia politycznego i gospodarczego
  • poprawnie posługuje się prostymi źródłami informacji
  • wykonuje samodzielnie typowe zadania polegające na ocenianiu, selekcjonowaniu

       wartościowaniu, uzasadnianiu

  • umie formułować proste, typowe wypowiedzi ustne i pisemne

 

Ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który:

  • opanował minimum wiadomości określonych programem nauczania
  • potrafi formułować schematyczne wypowiedzi ustne i pisemne
  • umie posługiwać się, często pod kierunkiem nauczyciela prostymi środkami dydaktycznymi
  • wykorzystanymi na lekcji.

 

Ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, który:

  • ma braki w wiadomościach, nie opanował także wszystkich umiejętności przewidzianych  

w   programie, ale nie uniemożliwia mu to dalszego poznawania treści programowych w następnych  etapach edukacji

  • zadania i polecenia, które uczeń wykonuje, często przy znacznej pomocy nauczyciela, mają niewielki  stopień trudności,
  • zeszyt  prowadzi niesystematycznie, nie wykonał wszystkich prac lekcyjnych i domowych.

 

Ocenę niedostateczną (1) może otrzymać uczeń, który:

  • nie opanował wiadomości i umiejętności przewidzianych programem nauczania,
  • nie potrafi, nawet przy znacznej pomocy nauczyciela, korzystać z prostych środków dydaktycznych,
  • nie potrafi formułować nawet bardzo prostych wypowiedzi ustnych i pisemnych ponieważ nie zna i  nie rozumie podstawowej terminologii stosowanej na lekcjach,
  • nie prowadzi zeszytu

 

 

 

Utworzono:  16 października 2019, 12:12
Wychowanie, jeżeli nie jest wzorem i miłością, nie jest wychowaniem

J.H. Pestalozzi