Matematyka
PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA
Z MATEMATYKI
I Przedmiotowe zasady oceniania opracowano w oparciu o :
- Podstawę programową nauczania matematyki
- Rozporządzenie MEN z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
- Statutu Szkoły
II Przedmiotem oceniania są:
- wiadomości,
- umiejętności,
- postawa ucznia i jego aktywność.
III Na lekcjach matematyki oceniane są następujące obszary aktywności ucznia:
- rozumienie pojęć i znajomość definicji,
- znajomość i stosowanie poznanych twierdzeń i algorytmów w sytuacjach praktycznych,
- prowadzenie rozumowania i umiejętność wnioskowania,
- rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem poznanych metod i algorytmów,
- precyzja wypowiedzi i stosowanie języka matematycznego,
- kreatywność w rozwiązywaniu problemów oraz oryginalność pomysłów.
- aktywność na lekcji.
IV Ocena osiągnięć ucznia odbywa się w podanych poniżej formach:
- pisemne sprawdziany,
- prace klasowe,
- kartkówki,
- prace terminowe,
- aktywność podczas lekcji,
- praca w grupach,
- udział w konkursach,
- sprawdziany diagnostyczne i matury próbne.
V Sprawdziany oceniane są punktowo, a następnie przeliczane na skalę procentową odpowiadającą poszczególnym ocenom:
100% - celujący
90% - 99% - bardzo dobry
76% - 89% - dobry
60% - 75% - dostateczny
40% - 59% - dopuszczający
do 39% - niedostateczny
VI Ustalenia szczegółowe:
- Sprawdziany z zakresu materiału ustalonego przez nauczyciela w formie NaCoBeZu są zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem. Uczeń nieobecny w tym czasie w szkole samodzielnie dowiaduje się o zakres materiału przewidziany na sprawdzian.
- Kartkówki mogą być niezapowiedziane i obejmują materiał z ostatniego tematu oraz trwają do
15 minut. Jeżeli nauczyciel poinformuje o kartkówce może ona sprawdzać wiedzę z innego zakresu. - Prace pisemne są udostępniane do wglądu uczniom i rodzicom w celu zapoznania się z uwagami sprawdzającego.
- Nauczyciel oddaje poprawione sprawdziany w ciągu dwóch tygodni, a kartkówki w ciągu tygodnia.
- Można zgłosić chęć poprawy sprawdzianu w terminie nie dłuższym niż tydzień po oddaniu pracy przez nauczyciela.
- Uczeń, który uzyskał ze sprawdzianu ocenę niedostateczną musi ją poprawić obowiązkowo w terminie ustalonym z nauczycielem.
- W przypadku nieobecności ucznia na sprawdzianie pisemnym lub kartkówce ma on obowiązek napisania ich podczas konsultacji nauczyciela przedmiotu w terminach:
- w przypadku jednodniowej nieobecności – podczas następnej lekcji
- w przypadku nieobecności nie przekraczającej tygodnia– do 7 dni po powrocie do szkoły
- przy dłuższych nieobecnościach – w terminie ustalonym z nauczycielem przedmiotu
- Brak ocen z obowiązkowych prac klasowych będzie traktowany jako brak postępu (w dzienniku zapisane „bz”), co jest podstawą do ustalenia niższej w tym niedostatecznej oceny półrocznej i rocznej.
- Na sprawdzianach i kartkówkach uczniowie zachowują ciszę i pracują samodzielnie .
- Uczeń który korzystał z niedozwolonych pomocy podczas pisania sprawdzianu, kartkówki otrzymuje ocenę niedostateczną i nie ma prawa jej poprawić
- Na poziomie każdej klasy przewidywane są sprawdziany diagnozujące i/lub matury próbne. Uczniowie oraz rodzice są o tym informowani na początku roku szkolnego. Wynik punktowy/procentowy z takiej pracy pisemnej wpisywany jest do dziennika.
- Wybrane prace uczniowskie nauczyciel ocenia stosując informację zwrotną, a uczeń dokłada wszelkich starań w udoskonalenie tej pracy.
- Aktywna praca ucznia na lekcji może być oceniona na „+”. Jeżeli uczeń uzbiera pięć plusów, otrzymuje ocenę bardzo dobrą.
- Uczeń, który nie wykonuje zadań w czasie lekcji otrzymuje „ – ”
- Przed rozpoczęciem lekcji uczeń możne zgłosić, że nie jest przygotowany do zajęć (z wyjątkiem zapowiedzianych sprawdzianów i kartkówek) 3 razy w półroczu.
- Podczas lekcji uczeń posiada niezbędne pomoce, wykonuje notatki, ćwiczenia. W razie nieobecności uzupełnia braki, a jeśli nowy materiał jest dla niego niezrozumiały, powinien przyjść na konsultacje lub poprosić nauczyciela o wskazanie form pomocy (np. wolontariat uczniowski).
- Prace domowe uczeń wykonuje w terminie wyznaczonym przez nauczyciela.
- Prace pisemne oddawane do oceny powinny mieć estetyczny wygląd i nie mogą być pisane ołówkiem.
- Ocena półroczna i roczna jest ustalana na podstawie poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności ujętych w wymaganiach przedmiotowych, a nie na postawie średniej arytmetycznej ocen bieżących. Wymagania przedmiotowe będą indywidualizowane oraz dostosowywane do możliwości poszczególnych uczniów.
Sytuacje nieprzewidziane w PZO podlegają negocjacjom z nauczycielem przedmiotu
Utworzono: 13 września 2017, 18:41Aktualizacja: 16 września 2019, 13:36