Informatyka i grafika komputerowa
Przedmiotowe Zasady Oceniania
INFORMATYKI i GRAFIKI KOMPUTEROWEJ
Przedmiotowe Zasady Oceniania opracowano w oparciu o:
- Podstawę programową nauczania informatyki,
- Rozporządzenie MEN z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych,
- Statutu Szkoły.
Ocenie podlegają:
- sprawdziany i ich poprawy;
- projekty przedmiotowe;
- kartkówki;
- odpowiedzi ustne, aktywność, praca i przygotowanie do lekcji;
- prace domowe, prace dodatkowe, udział w konkursach, projektach.
Sprawdziany są zapowiadane tydzień wcześniej i poprzedzone powtórzeniem. Każdy uczeń ma obowiązek przystąpienia do wszystkich sprawdzianów, zapowiedzianych kartkówek, wykonywanych projektów przedmiotowych. Uczeń nieobecny ma obowiązek napisania tych prac w terminie do 2 tygodni po przyjściu do szkoły.
Sprawdziany, projekty przedmiotowe i kartkówki są oceniane wg następujących kryteriów:
100% - celujący 90% - 99% - bardzo dobry 76% - 89% - dobry 60% - 75% - dostateczny 40% - 59% - dopuszczający do 39% - niedostateczny
Przedmiotem oceny są:
- wiedza i umiejętności oraz wykorzystywanie własnych możliwości;
- wiadomości i umiejętności ucznia wynikające z podstawy programowej nauczania informatyki oraz wymagań programu nauczania;
- wysiłek wkładany przez ucznia;
- aktywność i systematyczność.
Cele Przedmiotowych Zasad Oceniania:
- zmobilizowanie do aktywności poznawczej;
- wdrażanie do systematyczności;
- dostrzeżenie postępów i odpowiednie ukierunkowanie;
- wskazanie ewentualnych braków w wiedzy i umiejętnościach;
- kształcenie umiejętności samooceny.
Obszary aktywności ucznia będące przedmiotem oceny:
- posługiwanie się pojęciami, narzędziami oraz prawidłową terminologią informatyczną;
- efektywna praca z poznanymi programami komputerowymi służąca osiąganiu przewidzianych rezultatów;
- umiejętność rozwiązywania problemów oraz dobór skutecznych metod;
- zastosowanie zdobytej wiedzy i umiejętności w sytuacjach praktycznych;
- aktywność i systematyczność.
Przewidywane osiągnięcia uczniów na poszczególne oceny.
1. Stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
- wyróżnia się wiedzą i umiejętnościami określonymi w programie nauczania przedmiotu obowiązującymi w danej klasie,
- samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,
- zdobytą wiedzę stosuje w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych,
- samodzielnie i twórczo dobiera stosowne rozwiązanie w nowych, nietypowych sytuacjach problemowych,
- bierze udział w konkursach i olimpiadach przedmiotowych,
- chętnie podejmuje prace dodatkowe, służy pomocą innym, pomaga w pracach związanych z prawidłowym funkcjonowaniem pracowni.
2. Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
- opanował wiedzę i umiejętności określone w programie nauczania przedmiotu obowiązującego w danej klasie,
- potrafi zastosować zdobytą wiedzę w praktyce,
- samodzielnie stosuje właściwe algorytmy dla rozwiązania danych problemów i przewiduje ich następstwa,
- wie, jak poprawić ewentualne błędy,
- sprawnie posługuje się poznanymi programami użytkowymi.
3. Stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
- dobrze opanował wiadomości określone programem nauczania,
- korzystając ze wskazówek nauczyciela rozwiązuje zadania i problemy,
- potrafi samodzielnie projektować algorytmy rozwiązań,
- zna podstawowe pojęcia i właściwą terminologię z przedmiotu,
- czasem popełnia błędy, ale potrafi je wskazać i poprawić.
4. Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
- opanował podstawowe treści programowe określone programem nauczania danej klasy,
- posiadł umiejętności typowe i wykonuje zadania o średnim stopniu trudności,
- umie opisać przebieg wykonania zadania i rozumie sens jego rozwiązania,
- potrafi posługiwać się podstawowymi programami użytkowymi i wykonywać zadania o niewielkim stopniu trudności.
5. Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
- niewystarczająco opanował wiadomości określone programem nauczania w danej klasie,
- rozumie pojęcia informatyczne,
- ma trudności z obsługą systemu operacyjnego i podstawowych programów użytkowych,
- stosuje posiadane wiadomości tylko z pomocą nauczyciela,
- ma trudności z zastosowaniem swojej wiedzy w praktyce.
6. Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania danej klasy,
- braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają kontynuację dalszej nauki z zakresu przedmiotu,
- nie potrafi wykonać zadań o podstawowym stopniu trudności, nawet z pomocą nauczyciela.
Ustalenia szczegółowe:
1. Uczeń ma obowiązek przestrzegać regulamin pracowni i stosować zasady BHP.
2. Uczeń ma obowiązek na bieżąco uzupełniać materiał. W razie nieobecności, jeśli nowy materiał jest dla niego niezrozumiały, powinien przyjść na konsultacje lub poprosić nauczyciela o wskazanie form pomocy (np. wolontariat uczniowski).
3. Ucznia obowiązuje systematyczne, terminowe i samodzielne wykonywanie prac domowych.
4. Uczeń ma prawo zgłosić przed lekcją „nieprzygotowanie” do lekcji z danego przedmiotu tyle razy w semestrze, ile jest godzin tego przedmiotu w tygodniu, ale nie więcej niż trzy. Każde następne „nieprzygotowanie” jest odnotowywane jako ocena niedostateczna.
5. Aktywna praca na lekcji jest oceniana.
6. Uczeń, który nie wykonuje zadań w czasie lekcji może otrzymać dodatkową pracę domową, a nawet oceną ndst (1) z pracy na lekcji.
7. Tematyka i zakres materiału (NaCoBezu) do sprawdzianu będą podawane z tygodniowym wyprzedzeniem. Uczeń nieobecny w tym czasie w szkole jest zobowiązany dowiedzieć się, co będzie na klasówce.
8. Kartkówki mogą być niezapowiedziane i obejmują materiał z ostatniego tematu. Jeżeli nauczyciel poinformuje o kartkówce może ona sprawdzać wiedzę z szerszego zakresu materiału.
9. Na sprawdzianach i kartkówkach obowiązuje cisza i samodzielna praca. Uczeń przyłapany na ściąganiu lub przeszkadzający innym otrzymuje ocenę niedostateczną, która nie podlega poprawie.
10. W przypadku nieobecności ucznia na sprawdzianie, ma on obowiązek w ciągu tygodnia umówić się na termin, w którym będzie mógł go napisać.
11. Brak ocen (bz) będzie traktowany jako brak postępu, co jest podstawą do ustalenia niższej, w tym niedostatecznej, oceny półrocznej i rocznej.
12. Każdy uczeń po omówieniu sprawdzianu przez nauczyciela, może w ciągu tygodnia poprawić swoją pracę. Poprawa odbywa się podczas konsultacji u nauczyciela przedmiotu.
13. Na poziomie każdej klasy przewidywane są egzaminy próbne z przedmiotów maturalnych z wynikiem wyrażonym w procentach.
14. Uczeń może otrzymać ocenę z przedmiotu za osiągnięcia specjalne, np. konkurs.
15. Ocena półroczna i roczna jest ustalana na podstawie poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności ujętych w wymaganiach przedmiotowych. Wymagania będą indywidualizowane oraz dostosowywane do możliwości poszczególnych uczniów.
16. Sytuacje nieprzewidziane w PZO podlegają negocjacjom z nauczycielem przedmiotu.
Nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia. Dokładne wytyczne znajdują się w Statucie CLVI Liceum Ogólnokształcącego Integracyjnego „Przy Łazienkach Królewskich”. Szczegółowe zalecenia dotyczą również uczniów z opiniami lub orzeczeniami (ścieżki pomocy pedagogicznej i IPET).
Utworzono: 29 września 2019, 10:09