Geogeafia
PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA
I Przedmiotowy system oceniania opracowano w oparciu o :
- Podstawę programową poszczególnych przedmiotów
- Rozporządzenie MEN z dnia 3 sierpnia 2017r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
- Statutu Szkoły
II Przedmiotem oceniania są:
- wiadomości,
- umiejętności,
- postawa ucznia i jego aktywność.
III Formy aktywności podlegającej ocenie:
- dłuższe wypowiedzi ustne
- wypowiedzi pisemne:
- zapowiedziane kartkówki obejmujące materiał z trzech ostatnich lekcji
- niezapowiedziane kartkówki z ostatniego tematu
- kartkówki ze znajomości mapy
- sprawdziany podsumowujące działy
- egzaminy próbne i diagnozy
- aktywność na lekcjach
- prace domowe
- zeszyty przedmiotowe, ćwiczenia, karty pracy
- prace dodatkowe (prezentacje, opracowania projektów, plansze tematyczne)
- udział w konkursach na terenie szkoły i poza nią
IV Formy i metody oceniania
- Sprawdziany z zakresu materiału ustalonego przez nauczyciela w formie NaCoBeZu są zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem. Uczeń nieobecny w tym czasie w szkole samodzielnie dowiaduje się o zakres materiału przewidziany na sprawdzian.
- Przy ocenie sprawdzianu nauczyciel może dodać nie więcej niż 10% za udział w lekcji, przygotowanie do nowej lekcji, nieobowiązkową pracę domową. Aktywności te będą wskazywane i oceniane przez nauczyciela podczas realizacji materiału.
- Wyniki z kartkówek mogą być podawane jako informacja zwrotna, a przed zakończeniem rozdziału będą sumowane jako jedna ocena. Informacja zwrotna ma na celu wskazanie uczniowi co robi dobrze, a nad czym powinien jeszcze pracować. Nauczyciel oczekuje od ucznia doskonalenia swoich umiejętności i pogłębiania wiadomości.
- Prace pisemne są udostępniane do wglądu uczniom i rodzicom w celu zapoznania się z uwagami sprawdzającego.
- Nauczyciel zapowiada sprawdziany co najmniej tydzień wcześniej, a oddaje je poprawione w ciągu dwóch tygodni.
- Można zgłosić chęć poprawy sprawdzianu w terminie nie dłuższym niż tydzień po oddaniu pracy przez nauczyciela.
- Uczeń, który uzyskał ze sprawdzianu ocenę niedostateczną musi ją poprawić obowiązkowo w terminie ustalonym z nauczycielem.
- Niezapowiedziane kartkówki nie podlegają poprawie
- W przypadku nieobecności ucznia na sprawdzianie pisemnym lub kartkówce ma on obowiązek napisania ich podczas konsultacji nauczyciela przedmiotu w następujących terminach:
- w przypadku jednodniowej nieobecności – podczas następnej lekcji
- w przypadku nieobecności nie przekraczającej tygodnia– do 7 dni po powrocie do szkoły
- przy dłuższych nieobecnościach – w terminie ustalonym z nauczycielem przedmiotu
- Brak ocen z obowiązkowych prac klasowych będzie traktowany jako brak postępu (w dzienniku zapisane „bz”), co jest podstawą do ustalenia niższej, w tym niedostatecznej, oceny półrocznej lub rocznej.
- Na sprawdzianach i kartkówkach uczniowie zachowują ciszę i pracują samodzielnie .
- Uczeń który korzystał z niedozwolonych pomocy podczas pisania sprawdzianu, kartkówki otrzymuje ocenę niedostateczną i nie ma prawa jej poprawić
- Uczniowie oraz rodzice są o tym informowani na początku roku szkolnego. Wynik punktowy/procentowy z matury próbnej jest wpisywany do dziennika i ma wpływ na ocenę półroczną i roczną z przedmiotu.
- Wybrane prace uczniowskie nauczyciel ocenia stosując informację zwrotną, a uczeń dokłada wszelkich starań w udoskonalenie tej pracy.
- Przed rozpoczęciem lekcji uczeń możne zgłosić, że nie jest przygotowany do zajęć (z wyjątkiem zapowiedzianych sprawdzianów i kartkówek). Ilość nieprzygotowań do zajęć ma wpływ na ocenę półroczną lub roczną.
- Podczas lekcji uczeń posiada niezbędne pomoce, wykonuje notatki, ćwiczenia. W razie nieobecności uzupełnia braki, a jeśli nowy materiał jest dla niego niezrozumiały, powinien przyjść na konsultacje lub poprosić nauczyciela o wskazanie form pomocy (np. wolontariat uczniowski).
- Prace domowe uczeń wykonuje w terminie wyznaczonym przez nauczyciela.
- Prace pisemne (również w zeszycie ćwiczeń) oddawane do oceny powinny mieć estetyczny wygląd i nie mogą być pisane ołówkiem.
- Ocena półroczna i roczna jest ustalana na podstawie poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności ujętych w wymaganiach przedmiotowych, a nie na postawie średniej arytmetycznej ocen bieżących. Wymagania przedmiotowe będą indywidualizowane oraz dostosowywane do możliwości poszczególnych uczniów.
- Sytuacje nieprzewidziane w PZO podlegają negocjacjom z nauczycielem przedmiotu
Utworzono: 03 października 2019, 10:32