Ekonomia w praktyce
Ekonomia w praktyce - kryteria oceniania
- odpowiednie do specyfiki przedmiotu,
- ocenianie umiejętności i postaw ekonomicznych
- umiejętność pozyskiwania i wykorzystywania w praktyce zdobytej wiedzy;
- aktywność, zaangażowanie i inicjatywę;
- kreatywność i odwagę twórczego myślenia;
- umiejętność współpracy i atmosferę panującą w grupie;
- samodzielność w formułowaniu poglądów i w podejmowaniu decyzji;
- zdolność wyciągania wniosków z popełnianych błędów;
- wytrwałość i odpowiedzialność;
- posługiwanie się ekonomiczną terminologią
- doświadczenie zdobyte w szkole i poza nią
- systematyczna praca ucznia na lekcji
Ogólne kryteria ocen z przedmiotu Ekonomia w praktyce
- Ustala się następujące ogólne wymagania edukacyjne na poszczególne oceny:
- ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- posiadł kompletną i spójną wiedzę w zakresie określonym wymaganiami programowymi
- samodzielnie poszerza własną wiedzę i doskonali umiejętności,
- potrafi w sposób twórczy rozwiązywać różnorodne problemy z zakresu treści programowych,
- w pracy wykorzystuje wiedzę z różnych dziedzin nauki, w szczególności umie wyszukiwać, porządkować i wykorzystywać informacje z różnych źródeł oraz stosować wiedze ekonomiczną w sytuacjach praktycznych,
- osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych kwalifikując się do finałów na szczeblu wojewódzkim/regionalnym albo krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia;
- ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności w zakresie określonym wymaganiami programowymi,
- sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami,
- rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte treściami programowymi,
- potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach,
- ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- nie w pełni opanował wiadomości i umiejętności określonych treściami programowymi danej klasy, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w podstawie programowej,
- poprawnie stosuje wiadomości w praktyce, w szczególności dotyczące m. in. podatków, obliczania cen,
- samodzielnie rozwiązuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne;
- ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- opanował wiadomości i umiejętności określone treściami programowymi na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawie
- ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
programowej,
- rozwiązuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu
trudności, w szczególności dotyczących życia codziennego,
5) ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował części wiadomości i umiejętności określonych podstawą programową,
- ma możliwość opanowania treści określonych w podstawie programowej w ciągu dalszej nauki,
- rozwiązuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o niewielkim stopniu trudności,
6) ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował wiadomości i umiejętności w zakresie określonym wymaganiami podstawy programowej, w szczególności nie radzi sobie ze zrozumieniem najprostszych pojęć ekonomicznych,
- braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy,
- nie jest w stanie rozwiązać zadań o niewielkim stopniu trudności.
Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych oraz ogólne kryteria ocen poszczególnych form sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia
1. Nauczyciel ocenia osiągnięcia edukacyjne uczniów, w szczególności poprzez:
- prace pisemne, w tym prace kontrolne (sprawdziany, kartkówki) oraz testy;
- zadania praktyczne np. referaty, projekty, zadania dodatkowe, prezentacje;
- zadania domowe;
- odpowiedzi ustne;
- aktywność w czasie zajęć i pracę zespołową
Wypowiedzi ustne ucznia dotyczą sprawdzenia bieżącej jego wiedzy z danego działu lub zadanej pracy domowej i polegają na udzieleniu odpowiedzi na pytania zadane przez nauczyciela lub omówieniu problemu.
- Odpowiedź ustna obejmuje zakres materiału z 3 ostatnich lekcji, ale ze względu na logiczną strukturę ekonomii, znajomość podstawowych praw i pojęć obowiązuje zawsze.
- Kryteria odpowiedzi ustnej:
- celujący – odpowiedź bezbłędna, samodzielna i wyczerpująca z zagadnień i zadań o podwyższonym stopniu trudności, wskazująca na szczególne zainteresowania przedmiotem;
- bardzo dobry – odpowiedź bezbłędna, samodzielna i wyczerpująca;
- dobry – odpowiedź bezbłędna, samodzielna i niepełna;
- dostateczny – odpowiedź nie jest bezbłędna, uczeń koryguje błędy rozumiejąc wskazówki nauczyciela;
- dopuszczający – w odpowiedzi występują braki i luki w opanowaniu podstawowych wiadomości, pomoc nauczyciela przy wypowiedziach;
- niedostateczny – całkowity brak zrozumienia problemu lub uczeń odmawia odpowiedzi.
- Praca klasowa jest samodzielną pracą ucznia na lekcji w formie pisemnej obejmującą treści programowe całego działu lub części działu stanowiące logiczną całość, zapowiadana na co najmniej tydzień przed terminem i poprzedzona lekcją powtórzeniową.
- Sprawdzian jest samodzielną pracą ucznia na lekcji w formie pisemnej obejmującą treści programowe części działu, mniejszej niż praca klasowa, zapowiadany co najmniej na dwa dni przed terminem.
- Kartkówka obejmuje zakres materiału z 3 ostatnich tematów.
- Kartkówka jest oceną:
- znajomości i stosowania definicji,
- samodzielności wykonywania prac domowych.
- Kartkówki mogą być niezapowiedziane lub zapowiedziane.
- Przez aktywność na lekcji rozumiane jest w szczególności:
- częste zgłaszanie się ucznia na lekcji i udzielanie poprawnych odpowiedzi;
- rozwiązywanie dodatkowych zadań w czasie lekcji;
- aktywną pracę w grupach itp.
- Zadania praktyczne ocenia się m. in. w zależności od:
- trafności doboru treści;
- poprawności merytorycznej;
- sposobu zredagowania;
- sposobu prezentacji;
- poziomu zrozumienia referowanych treści;
- samodzielności w przygotowaniu.
- Pracę domową ocenia się w zależności od;
- poprawności merytorycznej;
- estetyki rozwiązania;
- umiejętności objaśnienia jej przez ucznia.
- Ocena pracy domowej może się odbyć w formie ustnej lub w formie kartkówki.
Zasady ustalania ocen
- Wystawienie oceny półrocznej lub końcoworocznej dokonuje się na podstawie ocen cząstkowych.
- Klasyfikacja roczna jest podsumowaniem osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym, oznacza to więc, że ocena roczna ustalana jest ze wszystkich ocen cząstkowych otrzymanych w danym roku szkolnym.
- Uczeń, który na zakończenie I półrocza otrzymał ocenę niedostateczną, ma obowiązek jej poprawienia wykazując się znajomością tych umiejętności i wiadomości, które były nauczane w I półroczu, a które są niezbędne do dalszej nauki.
- Termin i tryb poprawienia oceny niedostatecznej otrzymanej na zakończenie I półrocza jest uzgadniany z nauczycielem.
- Za udział w konkursie przedmiotowym uczeń uzyskuje ocenę cząstkową bardzo dobrą, a za znaczący udział celującą.
- Uczeń, który z przyczyn nieusprawiedliwionych nie był obecny na zapowiadanej pracy pisemnej otrzymuje z tej pracy ocenę niedostateczną.
Zasady informowania uczniów i rodziców o ocenach.
- Oceny z ustnych form sprawdzania wiedzy i umiejętności nauczyciel uzasadnia ustnie w obecności klasy, bezpośrednio po jej ustaleniu, wskazując dobrze opanowaną wiedzę lub sprawdzaną umiejętność, braki w nich oraz przekazuje zalecenia do poprawy.
- Sprawdzona i oceniona praca klasowa oraz sprawdzian powinny być oddane uczniowi w ciągu dwóch tygodni, a kartkówka w ciągu tygodnia od ich napisania.
- W przypadkach uzasadnionych termin oddania uczniowi pracy kontrolnej może zostać wydłużony.
- Uzasadnienie pisemne oceny z pisemnych form sprawdzania wiadomości i umiejętności ucznia może zawierać w szczególności:
- opis, co uczeń zrobił dobrze, uwagi na temat braków w wiedzy i umiejętnościach ucznia oraz wskazówki do dalszej pracy;
- maksymalną liczbę punktów w całej pracy, sumę oraz procent uzyskanych punktów;
- maksymalną liczbę punktów za poszczególne zadania oraz liczbę punktów uzyskanych w każdym zadaniu;
- poprawki nauczyciela.
- Sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia nauczyciel:
- udostępnia uczniom na zajęciach edukacyjnych bezpośrednio po ustaleniu oceny;
- Dodatkowe uzasadnienie nauczyciel przekazuje ustnie:
- uczniowi - w czasie konsultacji w wyznaczonych godzinach i dniach tygodnia;
- rodzicom (opiekunom prawnym) podczas indywidualnego spotkania, po
wcześniejszym ustaleniu terminu.
- Ocenione i podpisane przez rodziców prace pisemne przechowywane są w szkole w teczce uczniowskiej (segregatorze klasy) co najmniej do zakończenie danego roku szkolnego.
Zasady poprawiania ocen.
- Uczeń ma prawo do jednokrotnej próby poprawienia oceny z pracy klasowej lub sprawdzianu, jeżeli jest ona niższa niż dostateczna.
- Procedurze poprawy ocen nie podlegają oceny z kartkówek, odpowiedzi ustnych.
- W ciągu dwóch tygodni od dnia oddania sprawdzonych prac uczeń ma prawo zgłosić nauczycielowi chęć poprawy oceny.
- Poprawa pracy pisemnej odbywa się w terminie uzgodnionym z nauczycielem, poza lekcjami ucznia.
- Ocenę z poprawy pracy pisemnej wpisuje się za „ukośnikiem” obok pierwszej oceny, przy czym przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej bierze się pod uwagę ocenę wyższą.
- Warunki i tryb uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej określa WSO.
Ocenianie uczniów z dysfunkcjami
1. Uczniowie posiadający pisemną opinię Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się oraz uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego są oceniani z uwzględnieniem zaleceń poradni.
- W ocenianiu w sposób szczególny uwzględnia się wysiłek, jaki uczeń włożył w wykonanie pracy.
- W stosunku do wszystkich uczniów posiadających dysfunkcję zastosowane zostaną zasady wzmacniania poczucia własnej wartości, bezpieczeństwa, motywowania do pracy i doceniania małych sukcesów, a obniżenie wymagań nie może zejść poniżej podstawy programowej.
Aktualizacja: 16 września 2019, 15:46