CLVI Liceum
Ogólnokształcące Integracyjne
Przy Łazienkach Królewskich w Warszawie
Zdjęcie tła 1
Zdjęcie tła 2
Zdjęcie tła 3
Zdjęcie tła 4
« Powrót do Przedmiotowe Systemy Oceniania

Ekonomia w praktyce

Ekonomia w praktyce - kryteria oceniania

 

 

 

  • odpowiednie do specyfiki przedmiotu, 
  • ocenianie umiejętności i postaw ekonomicznych  
  • umiejętność pozyskiwania i wykorzystywania w praktyce zdobytej wiedzy; 
  • aktywność, zaangażowanie i inicjatywę; 
  • kreatywność i odwagę twórczego myślenia; 
  • umiejętność współpracy i atmosferę panującą w grupie; 
  • samodzielność w formułowaniu poglądów i w podejmowaniu decyzji; 
  • zdolność wyciągania wniosków z popełnianych błędów; 
  • wytrwałość i odpowiedzialność; 
  • posługiwanie się ekonomiczną terminologią 
  • doświadczenie zdobyte w szkole i poza nią
  • systematyczna praca ucznia na lekcji 

Ogólne kryteria ocen z przedmiotu Ekonomia w praktyce

  1. Ustala się następujące ogólne wymagania edukacyjne na poszczególne oceny:
    1. ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
      1. posiadł kompletną i spójną wiedzę w zakresie określonym wymaganiami programowymi 
      2. samodzielnie poszerza własną wiedzę i doskonali umiejętności,
      3. potrafi w sposób twórczy rozwiązywać różnorodne problemy z zakresu treści programowych, 
      4. w pracy wykorzystuje wiedzę z różnych dziedzin nauki, w szczególności umie wyszukiwać, porządkować i wykorzystywać informacje z różnych źródeł oraz stosować wiedze ekonomiczną w sytuacjach praktycznych,
      5. osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych kwalifikując się do finałów na szczeblu wojewódzkim/regionalnym albo krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia;
    2. ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
      1. opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności w zakresie określonym wymaganiami programowymi,
      2. sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami,  
      3. rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte treściami programowymi,
      4. potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach,  
    3. ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
      1. nie w pełni opanował wiadomości i umiejętności określonych treściami programowymi danej klasy, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w podstawie programowej,  
      2. poprawnie stosuje wiadomości w praktyce, w szczególności dotyczące m. in. podatków, obliczania cen,
      3. samodzielnie rozwiązuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne;
    4. ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
      1. opanował wiadomości i umiejętności określone treściami programowymi na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawie

programowej, 

  1. rozwiązuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu

trudności, w szczególności dotyczących życia codziennego,

5) ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

  1. nie opanował części wiadomości i umiejętności  określonych podstawą programową,
  2. ma możliwość opanowania treści określonych w podstawie programowej w ciągu dalszej nauki,
  3. rozwiązuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o niewielkim stopniu trudności,  

6) ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

  1. nie opanował wiadomości i umiejętności w zakresie określonym wymaganiami podstawy programowej, w szczególności nie radzi sobie ze zrozumieniem najprostszych pojęć ekonomicznych, 
  2. braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie  wiedzy,
  3. nie jest w stanie rozwiązać zadań o niewielkim stopniu trudności.

 

 

Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych oraz ogólne kryteria ocen poszczególnych form sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia

1. Nauczyciel ocenia osiągnięcia edukacyjne uczniów, w szczególności poprzez:

  1. prace pisemne, w tym prace kontrolne (sprawdziany, kartkówki) oraz testy;
  2. zadania praktyczne np. referaty, projekty, zadania dodatkowe, prezentacje;
  3. zadania domowe;
  4. odpowiedzi ustne;
  5. aktywność w czasie zajęć i pracę zespołową

 

Wypowiedzi ustne ucznia dotyczą sprawdzenia bieżącej jego wiedzy z danego działu lub zadanej pracy domowej i polegają na udzieleniu odpowiedzi na pytania zadane przez nauczyciela lub omówieniu problemu.

  1. Odpowiedź ustna obejmuje zakres materiału z 3 ostatnich lekcji, ale ze względu na logiczną strukturę ekonomii, znajomość podstawowych praw i pojęć obowiązuje zawsze.
  2. Kryteria odpowiedzi ustnej:
    1. celujący – odpowiedź bezbłędna, samodzielna i wyczerpująca z zagadnień i zadań o podwyższonym stopniu trudności, wskazująca na szczególne zainteresowania przedmiotem;
    2. bardzo dobry – odpowiedź bezbłędna, samodzielna i wyczerpująca;
    3. dobry – odpowiedź bezbłędna, samodzielna i niepełna;
    4. dostateczny – odpowiedź nie jest bezbłędna, uczeń koryguje błędy rozumiejąc wskazówki nauczyciela;
    5. dopuszczający – w odpowiedzi występują braki i luki w opanowaniu podstawowych wiadomości, pomoc nauczyciela przy wypowiedziach;
    6. niedostateczny – całkowity brak zrozumienia problemu lub uczeń odmawia odpowiedzi.
  3. Praca klasowa jest samodzielną pracą  ucznia na lekcji w formie pisemnej obejmującą treści programowe całego działu lub części działu stanowiące logiczną całość, zapowiadana na co najmniej tydzień przed terminem i poprzedzona lekcją powtórzeniową.
  4. Sprawdzian jest samodzielną pracą ucznia na lekcji w formie pisemnej obejmującą treści programowe części działu, mniejszej niż praca klasowa, zapowiadany co najmniej na dwa dni przed terminem.
  5. Kartkówka obejmuje zakres materiału z 3 ostatnich tematów.
  6. Kartkówka jest oceną:
    1. znajomości i stosowania definicji, 
    2. samodzielności wykonywania prac domowych.
  7. Kartkówki mogą być niezapowiedziane lub zapowiedziane.
  8. Przez aktywność na lekcji rozumiane jest w szczególności: 
    1. częste zgłaszanie się ucznia na lekcji i udzielanie poprawnych odpowiedzi;
    2. rozwiązywanie dodatkowych zadań w czasie lekcji;
    3. aktywną pracę w grupach itp.
  9. Zadania praktyczne ocenia się m. in. w zależności od:
    1. trafności doboru treści;
    2. poprawności merytorycznej;
    3. sposobu zredagowania;
    4. sposobu prezentacji;
    5. poziomu zrozumienia referowanych treści;
    6.  samodzielności w przygotowaniu.  
  10. Pracę domową ocenia się w zależności od;
    1. poprawności merytorycznej;
    2. estetyki rozwiązania; 
    3. umiejętności objaśnienia jej przez ucznia.  
  11. Ocena pracy domowej może się odbyć w formie ustnej lub w formie kartkówki.

 

 

Zasady ustalania ocen 

  1. Wystawienie oceny półrocznej lub końcoworocznej dokonuje się na podstawie ocen cząstkowych.
  2. Klasyfikacja roczna jest podsumowaniem osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym, oznacza to więc, że ocena roczna ustalana jest ze wszystkich ocen cząstkowych otrzymanych w danym roku szkolnym.
  3. Uczeń, który na zakończenie I półrocza otrzymał ocenę niedostateczną, ma obowiązek jej poprawienia wykazując się znajomością tych umiejętności i wiadomości, które były nauczane w I półroczu, a które są niezbędne do dalszej nauki.
  4. Termin i tryb poprawienia oceny niedostatecznej otrzymanej na zakończenie I półrocza jest uzgadniany z nauczycielem.  
  5. Za udział w konkursie przedmiotowym uczeń uzyskuje ocenę cząstkową bardzo dobrą, a za znaczący udział celującą.
  6. Uczeń, który z przyczyn nieusprawiedliwionych nie był obecny na zapowiadanej pracy pisemnej otrzymuje z tej pracy ocenę niedostateczną.

 

Zasady informowania uczniów i rodziców o ocenach.

  1. Oceny z ustnych form sprawdzania wiedzy i umiejętności nauczyciel uzasadnia ustnie w obecności klasy, bezpośrednio po jej ustaleniu, wskazując dobrze opanowaną wiedzę lub sprawdzaną umiejętność, braki w nich oraz przekazuje zalecenia do poprawy.
  2. Sprawdzona i oceniona praca klasowa oraz sprawdzian powinny być oddane uczniowi w ciągu dwóch tygodni, a kartkówka w ciągu tygodnia od ich napisania.
  3. W przypadkach uzasadnionych termin oddania uczniowi pracy kontrolnej może zostać wydłużony.
  4. Uzasadnienie pisemne oceny z pisemnych form sprawdzania wiadomości i umiejętności ucznia może zawierać w szczególności:
    1. opis, co uczeń zrobił dobrze, uwagi na temat braków w wiedzy i umiejętnościach ucznia oraz wskazówki do dalszej pracy;
    2. maksymalną liczbę punktów w całej pracy, sumę oraz procent uzyskanych punktów;
    3. maksymalną liczbę punktów za poszczególne zadania oraz liczbę punktów uzyskanych w każdym zadaniu;
    4.  poprawki nauczyciela.
  5. Sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia nauczyciel:
    1. udostępnia uczniom na zajęciach edukacyjnych bezpośrednio po ustaleniu oceny;
  6. Dodatkowe uzasadnienie nauczyciel przekazuje ustnie: 
    1. uczniowi - w czasie konsultacji w wyznaczonych godzinach i dniach tygodnia;
    2. rodzicom (opiekunom prawnym) podczas indywidualnego spotkania, po

wcześniejszym ustaleniu terminu.

  1. Ocenione i podpisane przez rodziców prace pisemne przechowywane są w szkole w teczce uczniowskiej (segregatorze klasy) co najmniej do zakończenie danego roku szkolnego.

 

Zasady poprawiania ocen.

  1. Uczeń ma prawo do jednokrotnej próby poprawienia oceny z pracy klasowej lub sprawdzianu, jeżeli jest ona niższa niż dostateczna.
  2. Procedurze poprawy ocen nie podlegają oceny z kartkówek, odpowiedzi ustnych.
  3. W ciągu dwóch tygodni od dnia oddania sprawdzonych prac uczeń ma prawo zgłosić nauczycielowi chęć poprawy oceny.
  4. Poprawa pracy pisemnej odbywa się w terminie uzgodnionym z nauczycielem, poza lekcjami ucznia.
  5. Ocenę z poprawy pracy pisemnej wpisuje się za „ukośnikiem” obok pierwszej oceny, przy czym przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej bierze się pod uwagę ocenę wyższą.
  6. Warunki i tryb uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej określa WSO.  

 

Ocenianie uczniów z dysfunkcjami

1. Uczniowie posiadający pisemną opinię Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się oraz uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego są oceniani z uwzględnieniem zaleceń poradni.

  1. W ocenianiu w sposób szczególny uwzględnia się wysiłek, jaki uczeń włożył w wykonanie pracy. 
  2. W stosunku do wszystkich uczniów posiadających dysfunkcję zastosowane zostaną zasady wzmacniania poczucia własnej wartości, bezpieczeństwa, motywowania do pracy i doceniania małych sukcesów, a obniżenie wymagań nie może zejść poniżej podstawy programowej. 
Utworzono:  13 września 2019, 08:42
Aktualizacja:  16 września 2019, 15:46
Wychowanie, jeżeli nie jest wzorem i miłością, nie jest wychowaniem

J.H. Pestalozzi