Edukacja dla bezpieczeństwa
Przedmiotowe zasady oceniania
z edukacji dla bezpieczeństwa
obowiązujący od roku szkolnego 2019/2020
I. Postanowienia wstępne
1. Wymagania edukacyjne uwzględniają zapisy z „Podstawy programowej (...) kształcenia ogólnego (...)” z dnia 15.01.2009 r. (Dz.U. nr 4, poz.17), „Podstawy programowej kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum” (z dnia 30.01.2018 r. (Dz.U. 2018 poz. 467) oraz programów nauczania: „Żyję i działam bezpiecznie” dla szkół ponadgimnazjalnych oraz Programu nauczania edukacji dla bezpieczeństwa dla liceum ogólnokształcącego i technikum „Żyję i działam bezpiecznie”
2. Zasady PZO są zgodne z zasadami oceniania zamieszczonymi w statucie szkoły.
II. Cele przedmiotowych zasad oceniania:
.
- poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych oraz postępach w nauce;
- pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
- motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce;
- dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce oraz o specjalnych uzdolnieniach ucznia;
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.
III. Przedmiot oceny:
• odpowiedzi ustne;
• odpowiedzi pisemne (tzw. kartkówki, sprawdziany);
• zadania domowe;
• praca na lekcji;
• ćwiczenia praktyczne, którymi są czynności ratownicze (oceniane pod kątem poprawności, staranności, samodzielności);
• aktywność na lekcji;
• praca dodatkowa (np. schematy, plansze, referaty, plakaty, projekty, prace multimedialne);
• udział w konkursach, szczególne osiągnięcia.
IV. Formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów:
1. Odpowiedź ustna – obejmuje znajomość materiału z trzech ostatnich lekcji. Odpowiedź oceniana jest pod względem rzeczowości, prezentowania wypowiedzi i posługiwania się językiem przedmiotu, stosowania odpowiedniej argumentacji podczas dyskusji.
2. Kartkówka (10-15min.) – jest obowiązkowa i obejmuje materiał z ostatniej lekcji i nie wymaga wcześniejszego zapowiadania.
3. Sprawdzian – obejmuje określoną wcześniej partię materiału lub dział, zapowiedziany jest co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem i odpowiednią adnotacją w dzienniku. Nauczyciel zobowiązany jest do przedstawienia uczniom nacobezu.
Sprawdziany są obowiązkowe i jeśli uczeń opuścił prace klasowa z przyczyn losowych, powinien napisać ją w terminie dwutygodniowym od momentu przyjścia do szkoły. Pracę klasową poprzedza lekcja powtórzeniowa, utrwalająca poznane wiadomości.
4. Uczeń ma obowiązek prowadzenia zeszytu przedmiotowego.
5. Aktywność na lekcji oceniana jest za pomocą „ plusów” (za trzy „plusy” uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą). Brak pracy na lekcji może skutkować otrzymaniem „minusa” (trzy „minusy” oznaczają ocenę niedostateczną).
6. Nauczyciel ma prawo do obniżenia oceny za pracę ucznia w przypadku stwierdzenia jej niesamodzielności, np.: ściąganie w czasie sprawdzianów lub innych samodzielnych prac na lekcji, w przypadku przepisywania prac innych autorów, plagiatów z zasobów internetowych nauczyciel może pracę odrzucić.
7. Uczeń ma prawo zgłosić w ciągu półrocza jedno nieprzygotowanie (nie dotyczy prac klasowych, sprawdzianów i lekcji powtórzeniowych).
Nieprzygotowanie powinno być zgłoszone przez ucznia po sprawdzeniu obecności.
8. Dopuszcza się w ocenianiu bieżącym i śródrocznym stosowanie skrótu BZ jako zaznaczenie nienapisanego sprawdzianu lub niewykonanie innego zadania podlegającego ocenie. Brak ocen z obowiązkowych sprawdzianów i zadań podlegających ocenie będzie traktowany jako brak postępu, co jest podstawą do ustalenia niższej oceny śródrocznej i rocznej. Jeżeli uczeń nie napisał sprawdzianu w wyznaczonym ponownie terminie, a był obecny w Szkole, otrzymuje ocenę niedostateczną.
9. W przypadku sprawdzianów pisemnych przyjmuje się skalę punktową przeliczoną na oceny cyfrowe wg kryteriów:
|
przedział procentowy |
ocena |
|
100% |
6 |
|
90% - 99% |
5 |
|
76% - 89% |
4 |
|
60% - 75% |
3 |
|
40% - 59% |
2 |
|
0% - 39% |
1 |
V. Sposoby informowania uczniów :
1. W ciągu dwóch pierwszych tygodni zajęć lekcyjnych nauczyciel przekazuje uczniom informacje o zasadach oceniania, sposobach sprawdzania osiągnięć i innych koniecznych wymaganiach.
2. Oceny są jawne dla uczniów i ich rodziców.
3. Sprawdzone i ocenione sprawdziany uczeń otrzymuje do wglądu podczas lekcji.
4. Rodzice mogą się z nimi zapoznać w czasie zebrań i dni otwartych lub po ustaleniu z nauczycielem innego terminu. Rodzice mogą także wykonać kserokopie/zdjęcie prac swojego dziecka.
5. Ocenione sprawdziany nauczyciele przechowują do siedmiu dni po zakończeniu zajęć lekcyjnych w danym roku szkolnym.
VI. Formy poprawy oceny:
1. Nauczyciel oddaje sprawdzone prace pisemne w terminie dwóch tygodni. W przypadku kartkówek w terminie 7 dni.
2. Prace klasowe są obowiązkowe i jeśli uczeń opuścił prace klasowa z przyczyn losowych, powinien napisać ją w terminie dwutygodniowym od momentu przyjścia do szkoły.
3. Jeżeli uczeń otrzyma ocenę niedostateczną ze sprawdzianu ma obowiązek zdać materiał w terminie dwóch tygodni od momentu uzyskania informacji o wynikach sprawdzianu. W sytuacjach wyjątkowych w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
4. Do dziennika obok oceny uzyskanej poprzednio ze sprawdzianu wpisuje się ocenę poprawioną. Nauczyciel uwzględnia tę wyższą.
5. Inne oceny uczeń może poprawiać wyłącznie za zgodą nauczyciela (termin i warunki poprawy określa nauczyciel).
6. W przypadku nieobecności ucznia trwającej co najmniej tydzień – ma on prawo przez kolejne trzy dni do nadrabiania zaległości i nie odrabiania pisemnych prac domowych.
VII. Ocena uczniów z zaleceniami PPP
1. Nauczyciel obniża wymagania w zakresie wiedzy i umiejętności w stosunku do ucznia u którego stwierdzono deficyty rozwojowe i choroby uniemożliwiające sprostanie wymaganiom programowym, potwierdzone orzeczeniem Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub opinią lekarza-specjalisty.
2. Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych mają prawo do poprawy ocen z danego przedmiotu w innych terminach, po uprzedniej konsultacji z nauczycielem współorganizującym kształcenie.
VIII. Kryteria dla danej oceny:
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- opanował całkowicie wiedzę i umiejętności programu nauczania przedmiotów w danej klasie,
- samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia;
- biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe;
- osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, kwalifikuje się do finałów na szczeblu wojewódzkim (regionalnym) lub krajowym;
- posiada inne porównywalne osiągnięcia.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie oraz sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami;
- rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne objęte programem nauczania;
- potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania problemów i zadań w nowych sytuacjach.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował w pełni wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania przedmiotu w danej klasie, ale opanował je w stopniu przekraczającym wymagania podstawowe;
- poprawnie stosuje wiadomości rozwiązuje/wykonuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne;
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie podstawowym;
- wykonuje/rozwiązuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności, czasami przy pomocy nauczyciela;
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- ma braki w opanowaniu podstawy programowej niewykluczające jednak możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy w ciągu dalszej nauki;
- rozwiązuje/wykonuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności;
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- pomimo działań wspomagających i zapobiegawczych ze strony nauczyciela nie spełnia kryteriów oceny dopuszczającej, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy i umiejętności w zakresie danych zajęć edukacyjnych.
Utworzono: 19 grudnia 2018, 08:32
Aktualizacja: 16 września 2019, 13:40