Młodzi głosują 2024
W ramach ogólnopolskiego projektu Młodzi głosują uczniowie będą mieli możliwość wzięcia udziału w głosowaniu na komitety wyborcze startujące w wyborach do Parlamentu Europejskiego.
Dlaczego warto głosować? Na odpowiedź na to pytanie postarał się odpowiedzieć w swoim tekście Pani Natalia Otulak, kierowniczka projektu Erasmu+ w naszej szkole.
Dlaczego UE?
Dwadzieścia lat członkostwa w Unii Europejskiej było dla Polski dużym wyzwaniem. Czterdzieści cztery lata funkcjonowania w bloku wschodnim doprowadziły do ogromnego kryzysu społeczno-gospodarczego nie tylko w Polsce, ale także w innych krajach układu zależnego od ZSRR. Społeczeństwo, zmęczone złymi warunkami życia, postanowiło wziąć sprawy w swoje ręce. Mieli dość kartek w sklepach, ciągłych braków zaopatrzenia, niskich pensji, za które i tak trudno było cokolwiek kupić. Dla mojego pokolenia, dla pokolenia moich rodziców, zmiana była oczywistą koniecznością. Gorzej być nie mogło.
Kiedy opowiadam dzieciom, jak razem z kuzynami staliśmy w kolejce po cukier (a można było kupić tylko kilogram), kiedy tłumaczę im, czym jest produkt czekolado – podobny i jak wyglądał mechanizm wymiany makulatury na szklanki czy papier toaletowy, widzę uśmiech i niedowierzanie na ich twarzach. Pytanie, które mi się nasuwa, brzmi: jak wytłumaczyć im znaczenie przynależności do wspólnoty europejskiej? Jak wytłumaczyć, że w ich wieku nie mogliśmy swobodnie podróżować po Europie, że towar lepszej jakości mogliśmy kupować tylko w sklepach Pewex (Przedsiębiorstwo Eksportu Wewnętrznego) za bony lub dewizy.
Dokładnie te same pytania pojawiły się w mojej głowie podczas planowania działań projektowych. W końcu moi uczniowie są młodsi od moich synów. Urodzili się w Unii Europejskiej. Nie znają innego życia. Dlatego tak ważne było dla mnie, aby zrozumieli istotę powstania Unii.
„Historia vitae magistra est”
Rys historyczny, który wraz z kolegami przedstawiliśmy w pierwszym module, miał na celu stworzenie podstaw do dalszych działań. Historia integracji europejskiej jest czymś, czego musimy być świadomi. Bez zrozumienia genezy i ewolucji tego procesu niemożliwe jest zrozumienie funkcjonowania Unii Europejskiej teraz i w przyszłości. Nie można myśleć o przyszłości bez pamiętania o przeszłości. Bez zrozumienia przyczyn stojących za integracją europejską nie możemy wskazać kierunków jej rozwoju. W tym module uczniowie poznali:
- genezę procesu integracji europejskiej
- początki integracji europejskiej po II wojnie światowej
- drogę od wspólnego rynku do jednolitego rynku UE
- historię od upadku muru berlińskiego do powstania UE i euro
- przyjęcie wspólnej waluty w UE
- drogę od traktatu z Amsterdamu do traktatu lizbońskiego.
Kolejnym krokiem było pokazanie uczniom, jak funkcjonuje Unia Europejska. Wiedza na temat „instytucji, kompetencji i funkcjonowania UE” jest równie ważna jak wiedza o instytucjach, kompetencjach i funkcjonowaniu każdego kraju. Uczniowie powinni się o tym dowiedzieć, aby być świadomymi i kompetentnymi obywatelami, ponieważ to oni wkrótce zdecydują o naszej przyszłości. W tym module uczniowie dowiedzieli się:
- w jaki sposób zarządzania UE: procedury legislacyjne i decyzyjne
- czym jest Komisja Europejska i Parlament Europejski
- jak funkcjonuje Rada UE i Rada Europejska
- oraz jak działa Trybunał Sprawiedliwości UE i inne instytucje UE.
Ostatnim etapem było zachęcenie naszych uczniów do działania. Zmierzenia się z wyzwaniami stawianymi społeczności europejskiej przez przyszłość. Pamiętając o problemach, z jakimi Unia Europejska musiała się mierzyć przez dziesięciolecia, narody będą w stanie stawić czoła wyzwaniom z nią związanym. Nie tylko trudności gospodarcze czy środowiskowe, ale także te związane z terroryzmem, migracją i nacjonalizmem. Bardzo ważne było, aby uświadomić naszym uczniom ich potrzeby i możliwości. Next Gen to nie tylko plan dla Europy, ale także plan dla każdego młodego obywatela Europy. Daje szansę na odniesienie sukcesu w życiu zawodowym i prywatnym. W tym module pracowaliśmy nad następującymi zagadnieniami:
- wyzwaniami gospodarczymi i środowiskowymi
- wyzwaniami związanymi ze stabilizacją sąsiedztwa
- wyzwaniami związanymi z terroryzmem
- wyzwaniami związanymi z migracją
- wyzwaniami dezintegracji i nacjonalizmu.
W każdym module uczniowie musieli samodzielnie analizować dokumenty, zbierać informacje i przygotowywać materiały. Upamiętniliśmy w szkole rocznicę upadku muru berlińskiego. Przez trzy dni szkoła była podzielona na dwie strefy. Aby przejść z jednej do drugiej, potrzebna była przepustka. Wszyscy, uczniowie i nauczyciele, doświadczyli na własnej skórze trudów tej sytuacji.
Dwudziestą rocznicę członkostwa w UE podsumowaliśmy ankietą przeprowadzoną wśród młodzieży i nauczycieli. Zapraszamy do wysłuchania podcastu.
Obecnie przygotowujemy się do szkolnej debaty na temat Zielonego Ładu.
W planach mamy spotkanie z pracownikami służby dyplomatycznej i wyborami do Parlamentu Europejskiego. Wybory jeszcze bez nas, a już o nas.
Mamy nadzieję, że na koniec naszych działań każdy będzie w stanie odpowiedzieć sobie na pytanie:
„Dlaczego UE?”