17 marca odbyła się debata podsumowująca pierwszy moduł szkolenia dla nauczycieli biorących udział w projekcie EUPress, finansowanym przez Komisję Europejską. Zachęcamy do lektury na stronie EURACTIVE Italia.
Lub do zapoznania się z polską wersją językową – poniżej:
Pierwsza debata EUPress na temat integracji europejskiej edukacji obywatelskiej w szkołach średnich.
Dzisiaj, 17 marca, o godz. 15.00 odbyła się pierwsza debata zaplanowana na zakończenie pierwszego modułu szkolenia dla nauczycieli szkół średnich realizowanego w ramach projektu EUPress, finansowanego przez Komisję Europejską.
Zarządzająca projektem, Francesca Berti z Uniwersytetu Roma Tre, moderowała debatę wśród uczestników, którzy wyrazili swoje refleksje na temat potrzeby zintegrowania w ramach programu nauczania swoich przedmiotów niektórych ważnych zagadnień europejskich poruszanych w szkoleniu. Od początków procesu integracji europejskiej po wyzwania Unii Europejskiej. Poprzez zagadnienia pomagające zrozumieć UE oraz jej rozwój i funkcjonowanie.
Nauczyciele mieli okazję podzielić się krótkimi prezentacjami poruszającymi tematy, które zrobiły na nich największe wrażenie oraz refleksjami na temat tego, jak włączyć te zagadnienia do programów szkolnych. Zaowocowało to interesującą dyskusją na temat integracji europejskiej edukacji obywatelskiej w szkołach średnich.
„Wierzę, że wszystkie tematy omówione w pierwszym module byłyby przydatne w klasie. Aby poznać tajniki mechanizmów tak skomplikowanego systemu, jakim jest Unia Europejska, niezbędna jest wiedza o jego częściach i ich wewnętrznych relacjach.” – kontynuował Piotr Nazaruk, nauczyciel języka angielskiego z CLVI Liceum Ogólnokształcącym Integracyjnym (w Warszawie). „Wyzwaniem – kontynuował Piotr – pozostaje, jak sprawić, by cały ten skomplikowany materiał był łatwy w przekazie dla uczniów w tak ograniczonym czasie.”
Sposób przekazania uczniom zagadnień europejskiej edukacji obywatelskiej jest kluczowym tematem, który zostanie poruszony w przyszłym miesiącu podczas specjalnego spotkania. Zdaniem Piotra „podczas, gdy niektóre części tematów mogą zostać włączone do materiału programowego podczas jego zajęć, większość tematów może zostać poruszona podczas zajęć dodatkowych „.
Jeśli chodzi o włączenie do programu nauczania konkretnych tematów dot. Unii Europejskiej, Ernesto Bellucci, nauczyciel języka angielskiego z liceum klasyczno-muzycznego Petrarca (Arezzo) potwierdził, że był pod wrażeniem „sposobu, w jaki Lagarde (Prezes EBC) zmieniła emisję obligacji podczas pandemii, biorąc pod uwagę stopień, w jakim życie kraju zostało dotknięte przez Covid, a nie kapitał kraju w Banku Centralnym UE. Nie wiem dokładnie jak – kontynuował Ernesto – ale chciałbym włączyć ten punkt do sylabusu, być może łącząc go z poczuciem solidarności Dickensa, które leży u podstaw wszystkich lub większości jego powieści”.