W dniach 13 – 14 kwietnia 2023 roku, w przepięknej i gościnnej Almerii, odbyło się robocze spotkanie koordynatorów projektu EUPress. Miało ono na celu podsumowanie dotychczasowych działań oraz zaplanowanie przyszłych, prowadzących do Szkoły Letniej, w której w przyszłym roku wezmą udział również nasi uczniowie. Tradycyjnie zachęcamy do lektury na EURACTIVE Italia https://euractiv.it/section/eu-press/news/from-almeria-to-a-new-generation-of-eu-aware-journalists/
lub do zapoznania się z polską wersją językową – poniżej:
Od Almerii do nowego pokolenia dziennikarzy świadomych UE
W jaki sposób możemy zapewnić lepszą jakość wiadomości? Jak uniknąć nie tylko fałszywych, ale i niedokładnych wiadomości? Jak uodpornić dziennikarzy na inercję i banały, które psują ich wiarygodność wobec odbiorców? Jak zwiększyć ich świadomość, a nie tylko wiedzę, o UE i integracji europejskiej?
To jedne z najważniejszych pytań poruszonych podczas dwudniowego spotkania koordynatorów projektu EUPress, które odbyło się w Almerii (13 i 14 kwietnia 2023 r.). Program był bogaty i koncentrował się głównie na ocenie pierwszych dwóch modułów szkolenia dla nauczycieli. Następnie uczestnicy przeszli do omówienia kolejnych etapów projektu. Pierwszą dyskutowaną kwestią było to, jak przełożyć na uczniów to, czego nauczyli się podczas szkoleń dla nauczycieli, jak zmotywować ich do zaangażowania się w kolejne fazy i jak ustalić kryteria wyboru tych, którzy wezmą udział w fazie projektu prowadzącej w przyszłym roku do szkoły letniej, gdzie oczekiwać się będzie wymiany metod i treści między wszystkimi uczestniczącymi szkołami. Zarówno nauczycielami, jak i uczniami.
Z tej perspektywy podkreślono pewne różnice między partnerami w odniesieniu do ich specyfiki, w szczególności Real Conservatorio de Musica de Almeria, która jako wysoce profesjonalnie zorientowana szkoła muzyczna przyjmująca uczniów w wieku od 8 do 18 lat jest mniej elastyczna, jeśli chodzi o możliwość zmian w programie nauczania tak, aby uwzględnić kwestie związane z UE, podczas gdy proces ten jest znacznie łatwiejszy dla innych zaangażowanych szkół. Matias i Maria wyjaśnili swoje obiektywne trudności w tym zakresie, ale byli również przekonani, że zostaną znalezione wspólne wątki, aby wzbogacić nauczanie muzyki o wspólne wartości. Sugestie, jak rozszerzyć zakres niektórych dziedzin, aby wdrożyć ścieżkę do większej świadomości europejskiego wymiaru muzyki jako kluczowego twórcy tożsamości europejskiej percepcji i obywatelstwa napływały od całej grupy.
Pilar, nauczycielka Historii Myśli o Muzyce, stwierdziła, że może łatwo dostosować swoje nauczanie do tego celu, co rozpoczęło debatę na temat tego, w jaki sposób wartości w ogóle idee budowania tożsamości mogą być omawiane na zajęciach. Juan Francisco powiedział, że również jest gotów podjąć takie wyzwanie w nauczaniu muzyki elektronicznej. Wszyscy podkreślili, że decydujący dla powodzenia tego procesu jest bezpośredni wkład samych uczniów, którzy często wymyślają kreatywne pomysły na temat metodologii i treści, które mogą być bardziej interesujące dla nich i ich kolegów.
Natalia i Katarzyna z Warszawy podkreśliły, że rozpoczęły już taki proces „słuchania uczniów” i stworzyły grupę refleksji pomiędzy nauczycielami i uczniami, aby zaprojektować skuteczną ścieżkę wdrożenia treści modułów i wprowadzić w życie ogólne idee projektu. Alin z Rumunii powiedział, że też zaczął budować zespoły nauczycieli-uczniów. Natomiast Antonella i Domenico z Petrarki zasugerowali szczegółową ścieżkę do kolejnych kroków, uzgodnioną przez Ludovicę i Monikę z Machiavellego.
Spotkanie było rzeczywiście doskonałą okazją do socjalizacji w gronie partnerów oraz do wymiany uczuć i oczekiwań dotyczących projektu. Wzmacnianie więzi osobistych i budowanie zespołu jest kluczowe dla powodzenia każdej inicjatywy, a spotkanie było kluczowym momentem zarówno dla oceny pierwszych podjętych kroków, jak i do zaprojektowania i wdrożenia kolejnych. Jak podsumował Fabio z Roma Tre: „teraz nadszedł czas, aby zaangażować studentów i uświadomić im siłę wiedzy, świadomości i myślenia krytycznego w rozpowszechnianiu ich opinii”.